- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Saturday, September 26, 2009

Kuih Tradisi Kampung Aku

Asal balik jer kg, mula tekak aku nk mkn macam2...mula seme benda aku nak mkn...ari tu masa blik kg, sesi mencari kuih2 kegemaran aku & hubby tlh blangsung dgn jayanya...selain dr bazar ramadhan, tpt jual kuih yg jd feveret aku adalah pasar batu 6..kt sini tak bln pose pn sgt byk kuih...aneka kuih smpaikan ada yg aku tak kenal namanya...ni antara kuih yg aku dh lama rasa nk mkn tp malas @ tak tau nak buat...akhirnya hasrat nk mkn tu tertunai jua...


Satar - aku rasa seme org kenal kot tp aku lbih suka satar kt kg aku sbb kandungan ikan dia lbih banyak dr kandungan kelapa


Keppok getel aka keropok lekor sudah smestinya...tp nk yg sedap gi kg losong...gerai feveret aku yg tepi pokok conkak besar tu; keropok lekor adnan...smpaikan tokeh pompuan tu kenal aku..klau gi beli borong kopok kt ctu & kebetulan dia ada, msti dpt keropok free..klau kebetulan adik aku yg gi, dia msti tnya nape lama tak nmpak aku..selain kt ctu, keropok kt seberang takir pn best...klau malas nk gi sana, cari jer kt pasar kedai payang, msti ada...lokasi seterusnya kt tepi jln ontheway ke sebarang takir...klau nk beli kopok kt ctu, kna awal weh, klau tak alamak kna beratur pjg & siap kna amik nombor lg...lokasi yg paling dekat, kt manir gerai btul lepas sungai sekati sblom pejabat pos manir...masa beli tu, makan dlm kete masa panas2 (aku suka mkn yg tak bgoreng klau beli yg msih panas), smpai umah mkn lg & siap tapau bawa blik KL


Pulut lepa @ pulut panggang - tak boleh challenge yg mak aku buat...inti ikan msti byk...ni mmg dh lama aku 'mengidam' nk mkn, sblom blik kg dh ckp siang2 kt hubby nk cari kuih ni bila dh smpai kg...pulut panggang kt sini tak best sbb inti dia kelapa..dh namanya tekak org tengganu, nk mkn ikang jer...


Kuih ni mcm kuih keria, cuma bhn utama tepung pulut...aku panggil kuih badak sumbu tp biasa org panggil kuih badak jer...ranggup kt dlm, manis di luar sbb disalut air gula...kuih yg msti arwah nenek aku beli masa dia gi pasar manir dulu2..


Kuih telinga lembik, kuih telinga kambing, aku panggil kuih taik telinga..ntah la apa nama btulnyer...sedap especially inti kastardnya..bg org yg xde gigi, kuih ni mmg highly recommended sbb sgt lembut, tak payah nk kunyah sungguh2 hati...


Ni namanya kuih penganan tp kitaorg panggil nganang...manis & lemak...feveret nih..kuih ni tak sama dgn penganan negeri2 lain yek...dia lbih kurang mcm kuih akok gok tp btk dia jer lain2..main ingredients telur, gula & santan selain dr tepung gandum...


Lastly kuih akok...manis & lemak gitu...btul2 menaikkan kadar gula dlm darah...akok ni org panggil akok kecut sbb btknya kecut tp sedap tau...


No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).