- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Tuesday, October 20, 2009

Kuih Sepang

Korang prnh mkn kuih sepang ke idok? Serius, aku tak tahu...dgr kata ada kuih sepang rebus, kuih sepang kukus & ada yg digoreng. Aku bjaya jupe resepi yg dikukus & digoreng jer...blom cuba lg tp jatuh hati bila tengok kuih ni kt dlm satu program masakan, klau x silap resepi dr istana, mcm tu la lbih kurang...


Kuih Sepang
Sumber: Majalah Perempuan Disember 2000
Gambar :
Iszati

Bahan-Bahan:

Bahan inti:
1 biji kelapa parut
1 cawan gula merah
2 cawan gula pasir
3 helai daun pandan

1 peket tepung pulut
1 biji kelapa (ambil santannya)
Garam

Cara:
1. Gaulkan tepung pulut dengan sedikit garam dan sedikit santan sehingga sebati.
2. Untuk membuat inti, satukan semua bahan ke dalam kuali dan masak dengan api perlahan hingga inti kekuningan.
3. Bentukkan adunan tepung pulut tadi seperti membuat karipap dan letakkan inti. Buat sampai habis.
4. Letakkan kuih ke dalam pengukus dan tuang baki santan. Kukus hingga masak.




Kuih Sepang (I)
Sumber: Majalah Saji Oktober 1998
Gambar :
azq

Bahan-Bahan:
200 ml air sejuk
100 gm tepung pulut
1 helai daun pandan
200 gm kelapa muda parut
60 gm gula enau atau gula melaka
3 gm garam
250 gm air
100 ml susu skim
50 ml santan pekat

Cara:
Kisar daun pandan dengan 1 cawan air sejuk tapis, dapatkan airnya. Bancuh tepung pulut dengan air pandan dan uli menjadi doh. Masak gula enau dengan 1/2 cawan air dan apabila gula telah hancur, masukkan kelapa parut dan masak lagi hingga kering. Canai tepung yang telah diuli sebesar bola ping pong, leperkan dan masukkan inti kelapa tadi ditengahnya. Bentukkan seperti karipap dan aturkan di dalam dulang pengukus. Curahkan campuran susu skim dan santan yang ditambah sedikit garam dan kukus lebih kurang 20 minit sehingga masak.




Kuih Sepang
Sumber :
nutriweb

Hidangan untuk 5 orang

Bahan-bahan
125 g (1 cawan) tepung pulut
5 g (1 helai) daun pandan, dimesin dengan 250 ml (1 cawan) air dan ditapis

Untuk inti
50 g (1/2 cawan) kelapa muda parut
100 g (1 keping) gula anau
125 ml (1/2 cawan) air

Untuk kuah
125 ml (1/2 cawan) santan pekat, iaitu 125 ml (1/2 cawan) air dengan 40 g kelapa parut
125 ml (1/2 cawan) susu rendah lemak
secubit garam

Cara menyediakannya
1. Untuk membuat inti kelapa, masak gula anau dengan 1/2 cawan air sehingga gula anau hancur. Kemudian masukkan kelapa parut dan masak lagi sehingga inti agak kering. Kacau sekali sekala untuk meng�elakkan inti daripada hangus. Ketepikan.
2. Untuk membuat kuah, campurkan santan, susu rendah lemak dan garam. Ketepikan.
3. Bancuh tepung pulut dengan air daun pandan dan uli sehingga menjadi doh.
4. Bentukkan doh seperti bola ping pong, leperkan dan masukkan inti kelapa ditengahnya.
5. Bentukkan seperti karipap dan aturkan di dalam dulang pengukus and terus dikukus selama lebih kurang 5 minit.
6. Kemudian curahkan kuah tadi dan kukus sehingga masak selama lebih kurang 20 minit.




Kuih Sepang
Sumber :
edazman

Bahan-bahannya:
3 biji pisang - ikutlah pisang apa2 pun ( dilenyek )
Santan pekat - guna setakat kita nak menguli
Tepung pulut - secukupnya ( ari tu eda guna dlm 1 1/2 cwn)
1 s/k garam
Inti kelapa - sila rujuk resepi kat kuih koci

Cara-caranya:
1.Campurkan pisang yg telah dilenyek bersama tepung pulut.Gaul sebati.
2.Kemudian masukkan santan sedikit demi sedikit.Jgn byk2, nantikan lembiklah..Bila dah jadi spt kita buat onde2 tu, stoplah dr menambah tepung dan santan tadi.
3.Jgn lupa buh garam masa mengaul ya!
4.Slps itu bulatkan kecil2 dan masukkan inti kelapa.Kemudian buat bentuk bujur.
5.Bila dah selesai proses membujur, goreng dgn api yg perlahan.Kalau tak , hanguslah jadinya....Dan isi dlm pun tak masak....

1 comment:

Anonymous said...

tq yea.. mmg t'cari2 resepi ni sbb en. suami suka sgt kuih ni... asal bulan puasa mesti nak cari utk juada berbuka..


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).