- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Friday, October 23, 2009

PERMOHONAN MAAF SECARA RASMI

Salam kpd seme blogger,
Pertamanya saya nk mintak maaf pd seme terutama K. Nor yg tlh menegur saya cara halus sekiranya tindakan saya selama ni duk C&P resepi & gambar masakan korang rupanya amat tdk disenangi & tlh menimbulkan kemarahan sehingga menjadi satu isu perdebatan. Saya buat blog ni bukan sbb nk cari untung, bukan sbb nk cari glemer, saya buat blog ni sbb saya nk kumpul resepi2 yg saya suka, resepi2 yg saya dh cuba, utk dijadikan rujukan saya pd masa hadapan. I'm not a good cook, sbb tu saya really depends pd resepi2 yg btebaran kt alam siber ni oleh krn kt sini aje tpt yg paling mudah saya nk retrieve segala mcm resepi.
Saya tak tau apa yg K. Nor dh post dlm blog dia sbb by the time saya melawat umahnya dia dh delete post tu tp apa shj yg diperkatakan, saya terima seme itu sebagai nasihat & ingatan....& dgn ucapan AMIN & ALHAMDULILLAH...hanya Tuhan yg mampu membalas segalanya...
Mmg salah saya sbb saya tak minta izin secara rasmi sblom saya copy & paste resepi & gambarnya kt blog saya...tp ketahuilah saya tdk ada langsung niat utk menaikkan diri saya sbb saya dh byk kali ckp saya tak pndai masak...saya tak ckp pn seme tu hasil karya saya...saya bukan nk take credit utk seme resepi & gambar tu..if yes saya takkan sertakan link dr mn saya dpt seme tu...rupanya itu masih blom cukup & ternyata saya masih mentah dlm dunia blogging ni...sy terlupa niat tdk menghalalkan cara...
Ya, saya mmg boleh post resepi tu tnpa gambar tp for those yg berminat dgn resepi tu sudah semestinya nk tengok gambar kan? Dh tengok rupa baru la org jatuh hati nk cuba..Nape saya tak post gambar yg saya amik sndiri? Well, dgn rendah hati & dgn tulusnya tnpa rasa malu saya nk bgtau kt sini yg saya takde kamera nk amik gambar masakan saya sndiri..for the time being i can't afford to buy a new camera slps camera lama saya rosak..mmg la ada yg murah tp hnya saya saja yg faham situasi saya...
So for the last time saya mintak maaf byk2 kt seme blogger sbb dh C&P resepi & gambar masakan korang...saya dh mintak maaf secara rasmi kt blog K. Nor....saya akan cuba mperbetulkan keadaan....pd yg faham situasi saya, saya ucapkn jutaan terima kasih...pd yg terasa, saya minta maaf....pd nOOrsha saya org islam sedari lahir...

19 comments:

K.Nor said...

salam ana.. terima kasih kerana sudi memohon maaf. satu perkara yg terbaik/mulia adalah bila kita sedar kita melakukan kesilapan kita memohon kemaafan. andai apa yg k.nor komen semalam turut mengguris hati ana, k.nor mohon ampun. harap apa yg berlaku berakhir dan bernoktah sudah..

ni jawapan k.nor kat blog k.nor..


K.Nor said...

ana >> w'salam..

alhamdulillah.. semua telah settle. terima kasih kerana ana sudi datang sini dan meminta maaf secara terbuka atas kesilapan ana. seperti yg selalu saya tegaskan dan ramai blogger lain juga, resipi mmg utk dikongsi. kalau tak nak kongsi takkan kita paparkan dlm blog, kan. k.nor dan lain2 blogger pun berharap perkara menciplak gambar2 ni (bukan hanya oleh ana tp org2 lain juga) takkan berulang lagi dimasa depan. tapi mmg payah nak elakkan benda2 gini.

jgn bimbang, saya bukan jenis pendendam. telah saya maafkan kesalahan sesiapa saja pada saya tiap kali selepas solat atau sebelum tidur. saya tak nak bebankan kepala saya maupun hati saya dgn dendam dan sakit hati.

semoga apa yg terjadi ni menjadi pengajaran buat kita semua. dan semoga hikmah muncul disebalik semua ni.. amiin...
October 23, 2009 5:45 PM

Mat Gebu said...

salam ana....saya tak de masalah apa2, dgn ikhlas hati saya halal kan apa jua resipi dan gambar dari blog masak2 saya u letak kat sini, lagi pun ana ada letak "sumber" dari mana resipi tu diambil.....adat manusia, rambut sama hitam, hati lain-lain...cuma saya sarankan, ana minta izin dulu dari pihak yg berkenaan sebelum ambil apa2 yeaa....

umi_e said...

Salam ana... kak e cadangkan delete saja semua resepi dan gambar yang telah diletakkan di sini(terutama gambar yang masih disebut lagi supaya didelete dalam blog noorsha)dan juga tuan punya resepi yang merasa tidak puas hati...

* Mungkin ada yang tidak senang hati dengan komen yang kak e berikan berkaitan dengan isu ini seolah2 menyebelahi pihak ana... kak e tau dan mereka pasti akan datang ke sini membaca komen n3 ini...

** Entahlah...

Anonymous said...

salam Ana,
Alhamdulillah... akhirnya semuanya berakhir dengan selamatnya.. sy sangat kagum atas keikhlasan ana memohon maaf secara terbuka begini.. sy yg tiada kena mengena pun terasa lapang didada.. ALHAMDULILLAH...
mungkinkah nnt antara k.nor & Ana menjadi kawan baik pula dialam cyber ni nnt kan.. ;) terutamanya dalam dunia masakan. Sy pun mungkin akan menjadi pengunjung blog ana juga nnt.. :)

Tetapi kepada umi_e, jangan lah pula emo dalam hal ini.. ini adalah pendapat masing2 kan.. biarlah kita ambil perumpamaan seperti "menarik rambut dari tepung... " :)

Sekian, semoga kita semua (terutamanya yg beragama ISLAM) tidak akan berpecah hanya kerana masalah yg sedikit ini... Insyaallah... Aminnn...

Peace..... :)

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Ana, saya hanya pemerhati. Saya pun ada temui banyak blog dan web yang memaparkan resipi2 dan dikumpul dr internet. Kebanyakannya mengenali empunya resipi di MyR, atau link berlink.
Jadi, tak timbul soal menciplak.

Dunia blogging, mesti ada hemahnya, dik. Sebab blog ada pemunya, dan jiwanya. Seperti realiti. Hatta, dgn jiran2 atau teman, nak meminjam pun kena bagitau juga kan?

Saya pun baru jg dlm blogging. Amat berhati2, kerana hemah blogging, tak macam berjumpa. Tulisan ialah kata2 kita.

Blogging ni, yang mudahnya, kita padamkan tulisan yg kita terlanjur tulis. Tak seperti kata2.

Jadi, nasihat saya, padamkanlah gambar yg diperkatakan. Jika taknak juga, minta izin dr empunya tuan gambar.

Moga adik tak patah semangat untk berblogging...:)

umi_e said...

salam anonymous, saya taklah kenalpun si ana ni... saya ras aterpanggil sebab merasakan ada org yang dah keterlaluan. Itu je...

* apa saya dpt? saya sekadar nak memberitahu pihal satu lagi je... pastu kenapa Anonymous, kan bagus kenalkan diri - takut org tau identiti?

ermmmmm hak peribadi kan ;)

>peace<

Anonymous said...

Salam Kak Ana,
Terpanggil pulak nak mengomen. Tapi bukan niat nak mengiyakan tindakan akak ya.

Saya bersetuju dengan ape yang Kak Umi E. Baik akak delete gambar2 tu semua. Baru puas hati ''mereka2'' semua tuh. Saya kadang2 heran sebab ''mereka'' ini jugak kadang2 amik resepi pemilik asal dan memandai pulak mengedit resepi tersebut. Bahkan ade pulak group depa yang mengagungkan name ''mereka'' ini. Kadang2 saya pon naik meluak dengan group ''mereka'' ini. Kalau saya lah kan, memang malu lah. Dah la ciplak resepi orang pastu memandai mengedit then name depa naik walaupon itu bukan originaly bukan dari die.

Saya memang selalu masuk jugak blog K.Nor dan pernah beberapa kali melihat beliau jugak pernah mengedit resepi2 orang lain dan ade la beberapa member blog die yang menamakan resepi tiu datangnya dari K.Nor. Haaah abes tuh tidak ke die fikir perasaan org yang menyumbangkan resepi2 tersebut??? Cara dia tu pon salahkan. Dan bagaimanakan kalau tuan punya resepi tu TIDAK MENGHALALKAN CARA die itu..Memang banyak jugak resepi yang die edit akan tetapi namanya yang naik. Bukan saya dengki atau ape tapi setiap perbuatan kita orang akan memperhati.. Setahu saya K.Nor ni pon baru jugak dalam bidang blogging ni kan?? Orang yg berblogging bertahun pon xde timbulkan masalah.

Takat masalah ciplak gambar(wpon bukan ciplak bg saya)pon sudah menjadi isu hangat, alahai....Kalau takut gambar anda diciplak ada baiknya jangan berblogging.. Itu lebih baik. Nak bergambar or nak amik gambar, simpan sahaja dalam PC anda..Betul tak..

Pada Kak Ana tabahkan hati akak..Sesungguhnya Dia lagi mengetahui ketulusan dan niat hati akak yang sebenar.

Anonymous said...

aku suka dgn cara CMG..tak kesah org nak CP resepi dia..lagi dia glamer dgn promo free gitewww....Part ni aku tergolek-golek gelak "Setahu saya K.Nor ni pon baru jugak dalam bidang blogging ni kan?? Orang yg berblogging bertahun pon xde timbulkan masalah." KECOHHHHH...NAK PUBLISITI MURAHAN KOT K NOR NI?? NTAH APA2...MCM LA KO SORANG ADA FOOD BLOG K NOR OIII....BYK LAGI FOOD BLOG YG LAGI CANTEK DR MUNG TU TAPI TAK SEKECOH MUNG...Aku cuma nak pesang satu, bila dah wat blog dan blog tu jadi public figure, jgn nak marahkan org kalau org kondem ke, curik ke resepi atau gambar kat dlm blog korang tu.

Ana, kalau aku jadi mung, aku delete semua gambar yg dah diambik especially dr grup2 yg kodokut neh..mcm la blh bwk ke liang lahad gambar resipi tu ???????

Anonymous said...

salam ana... saya sarankan ana sebagai tuan rumah, delete n3 yang sungguh panas ni! lagipun ana dah minta maaf..dan pihak lain pun dah suarakan pendapat masing-masing. jadi bg pendapat saya, daripada ana membiarkan mereka2 ini dan ana sendiri mengumpul dosa di sini, eloklah di delete. kalau dibiarkan berterusan, takkan ada kesudahannya.

Anonymous said...

memalukan perangai macam K.Nor ni.... dah tua2 tapi perangai kebudak2an... ishk...

Anonymous said...

assalamualaikum..
alahai, sy yg takde kene mengena ni pun boleh terasa.

Hm, first, nk ucap tahniah kepada Ana kerana sudi berkongsi resepi yang best2 kat sini (w/pun resepi org lain).

Second, sy rasa berbangga dgn Ana yang walaupun bersalah (really bersalah ke??dunno la..), tetap memohon ampun pada org lain.

Ketiga, harap Ana boleh bersabar dgn kerenah dunia ni.

Keempat, rasa sedikit annoying kerana ilmu adalah untuk disebarkan tanpa perlu diminta izin, melainkan perkara yang akan menimbulkan keburukan dan keaiban org lain. Jika ilmu ni nak kena minta izin jgk bila nak sampaikan, nk CP, alamatnya tak berkembanglah ilmu tu. Terfikir sy, andainya al-Quran tu perlukan keizinan utk disebarkan, alamatnya belum tentu kita dapat Islam pada hari ni. Huh..takut sy rasa...

Kelima, sy terfikir apakah niat nak kena minta izin la, nak kena bagi kredit la, bgtahu sumber la...mungkin kita akan kata bukan niat nak mengaut keuntungan pun. Tapi, adakah pemunya sebenar nak bertanggungjawab jika berlaku apa2 ke atas org lain disebabkan resepi dia tu? Kalau mcm tu, bagus jgk..Atau atas dasar apakah???Copyright reserved??Apakah kepentingannya??Huh..

Jujurnya, sy simpati dgn Ana..sy agak menyanjungi blog ini..best dan ceria..tp bila timbul isu camni, hm..agak tersentuh bila Ana dengan rela hati merendah diri..mengakui yang dia tak pandai masak..uhuk..kalau sy, kompom dh terguris hati dan perasaan ni..huhu..

Takpelah, kepada Ana, teruskan berusaha ye..mb lps ni Ana boleh cipta resepi sendiri, yang boleh jadi lebih best..hihi..

Apapun, isu ini kecil, tp hikmahnya besar..jgn diberatkan isu ini, kerana kita ada hal yang lebih penting untuk diuruskan, iaitu urusan agama kita..Allahu Akbar..

Peace..

PakManJutawan said...

terlajak bmw boleh diundur, terlajak keyboard buruk padahnya! untuk buang yg keruh ambil yg jernih mengambil masa panjang. tp saya ada cara yg paling senang untuk keharmonian keluarga. Log on
http://www.jushebat.com/pakmanjutawan

Aku Lelaki Itu said...

Oh....
i don't care who's want copy n paste what ever i post at my blog to other blogs

sharing its caring

but make sure writing credit to the owner n not for business proposal

if u want copy n paste my picture go on with my open heart

maybe some people not comfortable with this situation, but for me...
u can do it without permission, but make sure writing credit to me....
heheheheheh

Unknown said...

Salam, tiba-tiba saya terbabas ke blog ini.

Sebenarnya perlu difahami dunia ber-blog ini mempunyai banyak matlamat. Dan tiba-tiba teringat kata-kata Paul Arden, seorang lagenda pengiklanan; "Nothing left for originality".

Hari ini, kita sibuk membicarakan mengenai gambar yang di copy-paste, namun kalau difahami copy-paste hanya mengambil kesempatan tanpa memberikan apa-apa kredit. Jika diberikan kredit (seperti link dsbg) rasanya itu tidak menimbulkan masalah, malah akan membantu bloggers lain untuk dikenali.

Bercakap mengenai resepi, rasanya tidak pernah kita mengkreditkan dan memohon izin untuk "copy-paste" resepi orang lain. Jadi jangan kedekut sangat kalau ada orang yang mengambil gambar kita untuk membantu menyebarkan ilmu. Bukankah ilmu memasak milik semua? Kenapa perlu rasa macam pemilik mutlak?

Saya tidak pernah kecewa jika ada yang berkunjung ke blog saya untuk mencuri gambar-gambar saya, terpulang kepada mereka untuk memahami keperluan gambar atau artikel tersebut digunakan.

Kalau mahu jadi popular, lebih baik jadi artis daripada jadi penulis blog.

Unknown said...

pelik..pasal gambar pun sampai jadi mcm ni sekali. kalau tak nak gambar dicopy org, privatekan saja blog tuh.. senang

kesian tu blog ni..terus menyepi

Kak Eiza said...

akak pun terbabas blog Ana ni, nice blog!.. tapi terkejut jugak bila perkara ni menjadi isu besar.. pendapat akak pun sama seperti rakan2 yg lain, utk menjagi blogger tak perlu nak kedekut ilmu... lagipun bila dah copy paste tu bukannya kita tak masukkan link diorg, makinn naikkan trafik ada le.. itu kan kita bagi kredit free utk dorang jugak.. KINI BILA TERJUMPA KES MACAM NI JDI TAKUT PLAK TERCOPY PASTE TUAN PUNYA YG TAK HALAL PRBUATAN KITA SEDANGKAN NIAT KITA SEBALIKNYA... :(

syaharul said...

kesian blog nie, sbb nk jage hati org lain, terus ditinggalkan.

wahai k.nor, pegi mampos la kalu kedekut smpi tahap mcm tu. org dh kredit dier pon dier nk lebey lg. cam sial...

MEGAT PANJI ALAM said...

Salam Untuk ANA..Ganu kita..kata kata semanagatdari..
1)syaharul..pegi mampus kasar sangat tak baik..ucapannya..pegi mampos la kalu kedekut smpi tahap mcm tu. org dh kredit dier pon dier nk lebey lg. cam sial...
2)KAK IEZA KATANYA..pendapat akak pun sama seperti rakan2 yg lain, utk menjagi blogger tak perlu nak kedekut ilmu... lagipun bila dah copy paste tu bukannya kita tak masukkan link diorg, makinn naikkan trafik ada le.. itu kan kita bagi kredit free utk dorang jugak..
3)aku lelaki itu..said..i don't care who's want copy n paste what ever i post at my blog to other blogs

sharing its caring

but make sure writing credit to the owner n not for business proposal

if u want copy n paste my picture go on with my `open heart'

Nampaknya contoh HAMBA ALLAH...ini lah yang paling di rahmatinya..
TAKKAN ALLAH TAALA..BERI RESEPI MASAKAN DALAM MIMPI..MUKJIZAT TU...KITA SEBAGAI WAKIL ALLAH..PERLU BERTERIMAKASIH KEPADA ORG SEPERTI ANA SEBAGAI WAKIL ALLAH KEDUA..MEMBERI ILMU..KEPADA KAMI YANG BUTA TENTANG MASAKAN..DAN KAMI AKAN CIPLAK SEBANYAK MUNGKIN UNTUK DI BAGITAU KEPADA ANAK CUCU KAMI..
DAN PERKATAAN IKRAQ..YANG BERMAKNA BACALAH..OLEHMU..AYAT YANG PERTAMA DITURUNKAN.. ADAKAH TIDAK BERMAKNA LANGSUNG BAGI KAK NOR..INSAFLAH KAK NOR...INSAF..SEMUANYA ALLAH TAALA YANG PUNYA..BERTAUBATLAH..KAKNOR..

WASSALAM ,DARI MEGAT PANJI ALAM

Anonymous said...

Siannya blog ni.. xpalah.. janji Allah tau niat kta elok ke x..


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).