- Welcome To My Kitchen -

There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).

Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Thursday, July 31, 2008

It's Durian Season

It's durian season,king of the fruit.Every where i go,even when i was at home,i can smell the durian.Usually when i reach home,whenever i open the door,i can smell it from my upstairs neighbour's house.Even,there was a lorry parked in front of my office selling durians.I read newspaper a few days ago,the durian was very cheap in my hometown & they said it has no value bcoz' of the humongous quantity.I can't wait to go home next month.Boleh la kenduri durian.
2 days ago,my friend,farah stopped by at my office.After a long chit chatting,we went to night market infront of my office.I bought 2 durians (enough la for one person).I ate one yesterday & the other half of it i cook it with 'bubur kacang' & the balance,i keep it for tomorrow.I'm thinking of making pengat durian.Yum yum...


2 cawan kacang hijau, cuci bersih dan toskan
4 - 6 ulas durian
1 ketul gula melaka, dipotong kecil*
1/2 cawan gula pasir*
2 cawan air*(*dimasak hingga larut dan tapis)
200 ml pati santan
1500ml air
1/2 camca teh garam
2 helai daun pandan, disimpul

Cara membuatnya:-
1. Rebus kacang hijau hingga empuk dengan air secukupnya. Atau rebus menggunakan periuk tekanan mengikut arahan periuk masing2.
2. Bila kacang empuk, tambah air dan masukkan air gula yg telah ditapis tadi, daun pandan dan masak hingga mendidih menggunakan api sederhana.
3. Kemudian masukkan pati santan, durian dan garam. Masak hingga mendidih sambil terus mengacau. Rasa kuahnya, jika kurang gula boleh ditambah sedikit lagi.
4. Angkat dah hidangkan bersama roti atau biskut kering...

Bubur Kacang Hijau Durian

1 kg kacang hijau
100 gm biji sagu
10 gm gula halus
5 gm durian
3 ketul gula melaka
1 liter santan segar

Cara Memasaknya:
1. Didihkan air kemudian masukkan kacang hijau dan masak sehingga lembut.
2. Kemudian masukkan biji sagu.
3. Setelah biji sagu kembang, masukkan santan, daun pandan dan garam.
4. Sedia untuk dihidang.
This one is my fiance's favorite; 'bubur pulut hitam'.He used to buy it but i've no opportunity to cook it yet but i will.


1 cawan pulut hitam [rendam beberapa jam]
4 cawan air
1 cawan gula
3 cawan santan pekat [1 biji kelapa]
1 cawan susu cair
daun pandan [simpulkan]

1. Rebuskan pulut hitam dengan air sampai pulut pecah dan kurang air.
2. Masukkan 2 cawan santan, daun pandan gula dan garam.
3. Kacau supaya tidak pecah minyak dan masakkan sampai mendideh. Tutup api.
5. Hidangkan dengan susu cair dan durian.

I was quite amazed when i found this recipe,'bubur kacang merah with durian'.I never thought of it b4.I guess i'll try it someday.


250 gm kacang merah ~ rendam semalaman
1 biji durian ~ ambil isinya
Air secukupnya utk merebus kacang
½ sudu kecil garam
2 helai daun pandan
1 biji kelapa ambil santan pekat (MaDiHa guna 1 kotak santan Ayam Brand)
gula pasir secukupnya ikut citarasa anda

Cara Menyediakan
1. Rebus kacang hingga betul2 empuk.. (agak lama & menggunakan air yg banyak... kalau nak cepat guna pressure cooker) testing dengan jari atau mulut dah lembut ke belum..
2. Bila kacang dah empuk.. masukkan santan, daun pandan, garam, gula dan isi durian.
3. Masak sebentar hingga mendidih sambil dikacau2 sentiasa.. isi durian tu jgn terlalu lunyai.. nanti tak nampak rupa durian pulak
4. Rasakan apa yg kurang.. kalau kurang manis tambah gula lagi.. siap utk dihidangkan samada panas atau sejuk.

This one,my mum used to cook it & my fiance said he knows how to make it.I taste really good,pure durian.

10-12 ulas durian
300 ml santan pekat (saya gunakan santan KARA)
400-450 ml air
80 gm gula pasir (kurangkan atau tambah mengikut citarasa anda)
1 sudu teh garam (atau secukup rasa)
2 helai daun pandan (disimpul)
1 biji telur dikocok sedikit (saiz kecil)- optional

Isi durian dilecek dan dimasukkan ke dalam periuk. Bubuh santan, air, gula, garam dan daun pandan. Kacau sebentar sehingga rata. Kemudian tenggekkan periuk di atas api dan kacau dgn api yg sederhana. Bila kuah mendidih sedikit, masukkan telur dan kacau lagi hingga rata. Biarkan kuah mendidih sekali lagi sebelum diangkat dari api. Hidangkan bersama pulut kukus.

Penyediaan Pulut Kukus
300 gm beras pulut (dicuci bersih, bubuh dalam mangkuk kecil & tandakan aras pulut)
air biasa (sukatannya sama dgn aras pulut tadi)
2 sudu besar santan pekat
garam secukup rasa
1 helai daun pandan (disimpul)

Panaskan kukusan. Bubuh pulut kedalam loyang bersama air, santan, garam dan daun pandan. Kukus hingga masak (kira-kira 20-25 minit).

1) Bagi yg tidak gemar dgn durian, bolehlah ditiadakan. Telur juga boleh ditiadakan.
2) Anda juga boleh bubuh sedikit gula melaka jika suka. Pastikan anda kurangkan sukatan gula pasirnya.
3) Kalau anda sukakan kuah yg lebih cair, lebihkanlah sukatan airnya.


2 cawan beras pulut (dibersih dan ditoskan)
sedikit garam
sehelai daun pandan - disimpul utk mewangikan pulut waktu dikukus
3 1/2 cawan santan

Kukus pulut... campurkan garam ngan santan dan gaulkan pada pulut.
Kukus sampai masak

isi durian - terpulang
60 gm gula melaka - dihancurkan
3 cawan santan
1 sudu besar gula - terpulang ikut rasa
2 helai daun pandan- disimpulkan utk mewangikan
sedikit garam

campur kesemua bahan tadi dan masakkan dlm periuk sehingga mendidih hidangkan bersama pulut... letak pulut dlm pinggan dan curahkan kuahnya.

The simplest recipe of them all.I like it very much.I like the taste of the durian & its sweetness.I like to eat it on its own.Sometimes our family eat it with bread.Yum yum....


2 mangkuk isi durian
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
2 keping gula melaka
2 senduk gula pasir [mengikut rasa]
1 s/b sagu mata ikan [jika suka]
2 helai daun pandan
Sedikit garam

1. Masukkan isi durian ke dalam periuk bersama gula melaka, gula pasir, garam dan daun pandan.
2. Masukkan santan cair dan renehkan sehingga mendideh.
3. Bila mendideh masukkan santan dan sagu mata ikan.
4. Bidehkan sikit lagi dan tutup api.
5. Hidangkan bersama roti jala atau boleh juka dimakan ngan pulut tanak atau putu mayung.

Wednesday, July 30, 2008

Cakoi?Chakoi?Yau Char Hwe?You Tiao?Yao Za Guai?Yu Ca Koi???

Yesterday my friend,farah stopped by at my office.After that we went to pasar malam & bought some food.Apart of grocerries,i bought fried kuew teow for dinner, fried fish ball & crab fillet & baby cakoi.I always like this cakoi.I've been loving to eat this since i was in university.Whenever i went to night market at pekan changlon (they call it PMC,short form of pasar malam changlon),i'll buy this kuih.But it came in a big size & we eat it with no dipping.I fall in love instantly even though b4 that i never taste it & only see it on tv eaten by chinese.Sorry to say,i never see it sold at my hometown.
When i came to kl,there was a stall sold cakoi but in a small size.They call it baby cakoi.It seems very easy to make it but i wonder what is the ingredients.I like it very much bcoz' it was easy to eat & very crunchy.I like it's dipping very much.They provided 2 types of dipping;pandan kaya & sambal.Usually i'll asked both of them bcoz' i can taste the sweetness of the pandan kaya & the hot taste of the sambal.
But when i shift to my present house,i found this baby cakoi sold at the night market but with one dipping only,pandan kaya.Oh i wish they provide the sambal.& there is a chinese man make & sold big cakoi infront of my office.As usual with no dipping.If i buy it,i'll dip it into hot tea.It taste really good & it reminds me of 'roti keramat',a kuih that my mum used to make.

(Source : MamaFami)

Ingredients :
400 g flour
1 cup water
1 tablespoon margarine ~ melted
1 teaspoon salt
3 tablespoons sugar
1 tablespoon condensed milk
1 egg yolk
2 teaspoon dry instant yeast
1/2 teaspoon bicarbonate of soda
oil for frying

Method :
1. Mix water, margarine, salt, sugar, condensed milk, egg yolk, yeast and bicarbonate of soda in a bowl. Stir well.
2. Add in flour, bit by bit till dough can be kneaded.
3. Knead till smooth and not sticky. Dough must be soft. Leave for half an hour, covered with damp cloth. But I prefer to wrap the container with the dough in a clean plastic bag.
4. Roll thin (+- 1/2 cm), if possible into a rectangle shape.
5. Cut to about 1 inch strips.
6. Dip a skewer into water and press a line on the strips.
7. Place one strip on top of the other, the lines to meet.
8. Heat oil. Stretch the strips slightly before putting in the oil
9. Fry till golden brown.



(A) Sift:
300g high protein flour
50g flour
½ tsp baking powder

½ tsp sugar
2 Tbsp lukewarm water
2 tsp instant yeast

250ml water
1/2 tsp bicarbonate of soda
1/8 tsp alum (pak fun)
1/8 tsp ammonia powder (chow fun)
1 tsp salt

Put (A) in the bowl of an electric mixer. Mix (B) and leave aside to froth for 10 minutes. Combine (C) together. Pour (B) into (A) and mix well, then add in (C) and beat for five minutes until a soft dough is formed. Cover and leave aside to rise to double its size. (I left it for abt 2 hours). Turn out dough onto a lightly floured surface and knead until smooth. Roll out into a long rectangle, then cut into strips. Place two strips one on top of the other and allow to rest for five to 10 minutes.Heat a wok with oil till hot. Press lightly on the two strips of dough with a chopstick. Stretch the strips a little and lower into hot oil. Deep fry, turning constantly until each cruller turns puffy and golden brown.

Bahan-bahan ( 10 biji [15cm] )
1 cawan air
2 cawan tepung roti
¼ sudu kecil instant yeast
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam
¾ sudu kecil tawas (alum)
½ sudu kecil baking soda
½ sudu kecil ammonia atau Nutre Powder (utk menghasilkan cakoi yg lebih ranggup, takde pun takpe... susah nak cari ammonia for cooking)
1 sudu besar minyak
Minyak utk menggoreng

1. Masukkan semua bahan2 ke dalam breadmaker, pilih menu buat doh dan ON kan. Bila dah siap uli, keluarkan doh dari breadmaker.
2. Taburkan tepung ke atas papan canai. Bahagikan doh kepada 2, buatkan bentuk panjang (40cm) setiap satu. Tutup doh dgn kain atau plastic wrap, biar naik dlm suhu bilik selama 45 minit.
3. Ratakan doh dgn tangan, biar jadi 1cm tinggi dan 5-6cm tebal. Potong 2-2.5cm seperti dlm gambar, biar rehat selama 10-15 minit lagi.
4. Panaskan minyak utk menggoreng (deep-fry) dgn api kecil. Ambil sekeping doh, bubuh sedikit air dgn mengunakan lidi sate seperti dlm gambar.
5. Letak sekeping doh diatas doh tadi, tekan di tengah2 dgn lidi sate.
6. Pegang kedua-dua hunjung dan tarik pelahan-lahan, biar jadi 15-20cm panjang dan terus masuk ke dalam minyak panas. Kacau sikit apabila dia dah timbul kat permukaan minyak supaya dia jadi lebih kembang. Goreng sehingga perang keemasan.
7. Ni gambar cakoi yg dah siap digoreng.
*Doh ni agak lembut, kena taburkan tepung banyak.
*Doh yg betul2 naik, senang nak ditarik.
*Boleh buat saiz besar sikit jika guna kuali yg besar. Saiz yg i buat ni agak kecil sbb i guna periuk kecil utk menggoreng.

Kuih Chakoi

Bahan – bahan

Adunan Yis
200g tepung gandum
300ml air suam
1 camb yis segera (instant yeast)

1 camt tawas, ditumbuk (alum)
400ml air)
2 camt soda bikarbonat)
1-2 camt garam)
2 camb minyak)
600g tepung berprotin tinggi (bread flour))
1 camb minyak, untuk sapu)
2-3 camb tepung, untuk tabur)
minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya

Untuk adunan yis:
Gaul semua bahan hingga sebati, tutup dengan kain lembab dan biar 1-2 jam. Larutkan tawas dengan separuh air, campur dengan adunan yis. Tambah baki air, soda bikarbonat, garam dan minyak.

Bubuh tepung dan gaul menjadi doh yg lembut. Uli hingga adunan licin dan tutup dengan tuala lembab selama 30 min. Uli doh selama 10 min kemudian sapu permukaan dengan minyak dan tutup sekali lagi dengan tuala lembab. Biar 2 jam.

Tabur tepung atas papan pencanai, ambil doh setebal 1 cm, lebar 10 cm dan panjang 30 cm. Potong menjadi 20 keping.Basahkan air di tengah satu potongan (gunakan lidi) kemudian lekatkan satu potongan lain di atasnya.

Buat hingga habis. Angkat potongan yg bercantum, tarik sedikit kemudian terus masukkan ke dalam minyak panas. Goreng hingga keemasan.

*Tawas atau juga dikenali sebagai alum adalah sejenis garam mineral yg berwarna putih. Ia dikenali dengan pak fun dan boleh didapati di farmasi perubatan Cina. Jika sukar mendapatinya, boleh digantikan dengan soda bikar-bonat tetapi hasil Kuih Cakoi akan berbeza walaupun rasanya agak sama


400gm tepung gandum
1 cawan air
1 susu besar marjerin, cairkan
1 sudu teh garam
3 sudu gula
2 sudu teh yis kering
½ sudu teh baking soda
1 sudu susu pekat manis
1 biji kuning telur
Minyak untuk menggoreng

1.Campurkan kesemua bahan kecuali tepung di dalam mangkuk. Gaul sebati.
2.Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di tangan.Rehatkan doh selama 1/2 jam dan tutup dengan plastik.
3.Canai doh memanjang lebih kurang 1/2 cm tebal dan 10 cm lebar membentuk empat segi.
4.Potong doh lebih kurang 2 cm. Cantumkan 2 potongan bersama.
5.Goreng dengan api sederhana besar hingga kuning keemasan.
6.Setelah masak, bolehlah dihidang dengan kuah sambal atau kaya.

(Sumbangan Nor Faizah of Restoren Pak Amir)[dianaroz]

600gm tepung gandum
1 bungkus ibu roti(dicairkan)
1 biji telur
1 gelas air
sedikit garam
minyak utk menggoreng

1.Gaulkan tepung dgn telur, ibu roti & uli hingga lembut. Biar selama 5 jam.
2.Canai & taburkan sedikit tepung kemudian dilipat dua.
3.Potong sepanjang 8cm & tekankan atasnya dgn belakang pisau.
4.Goreng sampai kuning.

Satu lagi resepi cakoi dari Restoren Pak Amir

Bahan-bahan :
1kg tepung gandum
1 paket yeast segera - Mauripan
1/2 cawan gula halus
1 camcateh garam
2 sudu besar minyak jagung
2 gelas air suam atau secukupnya
Minyak untuk menggoreng

1. Gaulkan tepung dengan yeast, garam dan gula.
2. Buatkan lubang ditengah-tengah tepung dan tuangkan minyak jagung dan air suam.
3. Uli hingga sebati dan tidak melekat pada tangan.
4. Doh akan menjadi kenyal bila telah cukup diuli.
5. Tutup doh dengan tuala lembap dan peram di dalam suhu bilik hingga doh mengembang dua kali ganda.
6. Kemudian uli sekali lagi selama 10 atau 15 minit.
7. Biarkan doh mengembang sekali lagi selama 20 minit.
8. Panaskan minyak penuh dalam kuali.
9. Taburkan tepung atas papan pencanai dah canaikan doh setebal 1 inci dan lebarnya 5inci (lebih kurang).
10. Celupkan pisau pemotong doh ke dalam tepung dan potong doh mengikut saiz yang dikehendaki.
11. Turiskan sedikit ditengahnya tetapi jangan sampai putus.
12. Terus masukkan ke dalam minyak yang panas dan goreng menggunakan api kecil hingga kuning.
13. Hidangkan panas-panas dengan sos kastad atau lain-lain sos yang digemari

KUEH CAKOI[hanieliza]

Bahan-bahan :
500 gm tepung gandum
1 paket yeast segera - Mauripan
1 s/b gula halus
1/2 s/t garam
1 s/b majerin
1/2 cawan minyak jagung
2 cawan air suam ]
1 ulas bawang putih ] dimesinkan dan tapis
tepung untuk tabur dipapan canai
Minyak untuk menggoreng

1. Gaulkan tepung dengan yeast, garam dan gula.
2. Campurkan majerin dan gaulkan saperti buat tat..rubbing method.
3. Buatkan lubang ditengah-tengah tepung dan tuangkan minyak jagung dan air suam.
4. Uli hingga sebati dan tidak melekat pada tangan. Doh akan menjadi kenyal bila telah cukup diuli.
5. Tutup doh dengan tuala lembap dan peram di dalam suhu bilik hingga doh mengembang dua kali ganda.
6. Kemudian uli sekali lagi selama 10 atau 15 minit.
7. Biarkan doh mengembang sekali lagi selama 20 minit.
8. Panaskan minyak penuh dalam kuali.
9. Taburkan tepung atas papan pencanai dah canaikan doh setebal 1 inci dan lebarnya 5 inci (lebih kurang).
10. Celupkan pisau pemotong doh ke dalam tepung dan potong doh mengikut saiz yang dikehendaki.
11.Tekankan sedikit ditengahnya tetapi jangan sampai putus.
12.Terus masukkan ke dalam minyak yang panas dan goreng menggunakan api kecil hingga kuning.
13. Hidangkan panas-panas

Tuesday, July 29, 2008

Thank U Ain

Last friday, my best friend, ain took me for dinner to celebrate my birthday at TESCO cheras.The bills are on her.She paid me for a cake & chicken chop.

Black Pepper Chicken Chop

Bahan-bahan ( 2 orang )

2 paha ayam (kalo suke, debone kan. kalo malas, biar je tulang nye)
2 ulas bawang putih (cincang)
1 cm halia (cincang)
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos Lee & Perrins
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap masin
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar madu
garam secukup rasa

1/2 botol sos lada hitam
2-3 sudu besar sos tiram
3-4 cendawan butang (cincang)
1/2 biji bawang besar (cincang)
garam/gula secukup rasa

1. gaulkan ayam dengan bahan perapan dan biarkan semalaman. Cucuk-cucukkan ayam dengan garfu supaya bahan perapan dpt diserap dengan elok.
2. selepas diperap semalaman, sediakan non-stick pan untuk tujuan menggoreng ayam. Goreng dengan minyak yg sedikit saja dan tutupkan pan sehingga ayam dah separuh masak.
3. balik-balikkan ayam sehingga masak (tapi jgn terlalu masak agar ayam tetap juicy).
4. lebihan bahan perapan tadi boleh la dijadikan sos utk dituangkan ke atas ayam yg dah siap.
5. tapi kalo rase tak cukup je sos marinate tu, boleh sediakan sos black pepper nya spt yang tertera di atas.
6. caranya dengan memasak bahan2 sos black pepper selama satu minit dan adjust la kepekatannya dengan menambah sedikit air, garam dan gula secukup rasa. OK?


3 keping daging dada ayam[buangkan tulang]
Kentang goreng
3 helai daun salad
1 jagung rebus [potong 3]
1 biji tomato [hiris ]

Bahan Perap
1 s/b rempah kari ayam
1 s/b sos tiram
1 s/k cili mesin
1 s/k serbuk lada hitam
1 s/b minyak

1. Gaulkan ayam dengan bahan perapan dan perap selama 3 jam
2. Panaskan minyak dan gorengkan ayam yg diperap sehingga masak.
3. Susunkan semua bahan dalam pinggan steak dan siramkan dengan sos berempah.


2 s/b majerin
2 ulas bawang putih ]
2 ulas bawang merah ] cincang halus
1 s/b rempah kari
1/2 cawan stok ayam
1 s/k tepung jagung [bancuh ngan sikit air]
100 gm cendawan butang [cincang]
1 s/b sos tomato

1. Panaskan majerin dan tumiskan bawang sehingga layu dan wangi.
2. Masukkan rempah dan stok.
3. Masukkan sos tomato, cendawan dan garam.
4. Masukkan tepung jagung dan kacau rata. Biarkan sehingga mendideh dan pekat.
5. Tutup api dan siramkan pada ayam.


1 bawang besar [didadu]
2 bawang putih [dicincang]
4-5 sudu besar lada hitam [kisar]
2 sudu besar tomato sos
2 sudu besar kicap
1 cawan air rebusan tulang ayam/daging
1 sudu kecil tepung jagung bancuh ngan air sikit
garam dan sedikit gula
minyak untuk tumis

1. Tumis bawang & bawang putih sampai layu.
2. Bila sudah agak wangi, masukkan air rebusan tulang ayam.
3. Bila dah pekat masukkan tomato sos, lada hitam, kicap dn tepung jagung.
4. Kacau sebati dan masak mengikut kepekatan sos yg dikehendaki
perisakan garam n gula secukup rasa.
5. Hidangkan bersama ayam atau ayam


1 bawang besar [didadu]
2 bawang putih [dicincang]
1 sudu besar serbuk lada sulah
1 sudu besar lada hitam
1 tin mushroom sup
1/2 cawan mushroom [cincang halus]
1/2 cawan air rebusan tulang ayam/daging
1 sudu besar tepung jagung bancuh ngan air sikit
garam dan sedikit gula
minyak untuk tumis

1. Tumis bawang & bawang putih sampai layu.
2. Bila sudah agak wangi, masukkan air rebusan tulang ayam.
3. Bila dah pekat masukkan mushroom soup, mushroom cincang, lada hitam, lada putih dn tepung jagung.
4. Kacau sebati dan masak mengikut kepekatan sos yg dikehendaki
perisakan garam n gula secukup rasa.
5. Hidangkan bersama ayam atau ayam bakar atau pun chicken chop.


2 keping daging ayam, dibuang tulang dan diketuk isinya
1 biji telur, dipukul sedikit
½ cawan tepung jagung
minyak secukupnya untuk menggoreng

Bahan untuk perap
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar jus limau
½ sudu teh garam
½ sudu the serbuk lada hitam
½ sudu teh soda bikarbonat

Bahan untuk sos
250 ml stok ayam
¼ sudu teh garam
¼ sudu teh serbuk lada putih
1/8 sudu teh serbuk lada hitam
¼ sudu teh garam
1 sudu besar sos tiram
½ sudu besar sos Worcestershire
½ sudu teh kicap cair
beberapa titis kicap pekat
1 biji bawang besar, didadu kecil
1 sudu besar bawang putih, dicincang halus
½ sudu besar tepung gandum

1. Daging ayam diperap dengan bahan-bahan perapan dan disimpan dalam peti sejuk selama beberapa jam atau sebaiknya semalaman.
2. Panaskan minyak secukupnya dalam kuali. Celup daging ayam yang telah diperap kedalam telur dan salut dengan tepung jagung. Goreng isi ayam tersebut sehingga garing dan berwarna kekuningan. Hidangkan di pinggan.
3. Panaskan sedikit minyak di kuali dan masukkan bawang putih yang telah dicincang. Bila ia sudah naik bau masukkan pula bawang besar yang telah didadu. Goreng sehingga bawang layu dan naik bau.
4. Masukkan tepung dan goreng sekejap. Kemudian masukkan pula serbuk lada putih, serbuk lada hitam, garam, sos tiram dan Worcestershire, kicap cair dan kicap pekat juga stok ayam.
5. Reneh kuah ini sehingga ia memekat. Kemudian boleh tuang sos ini diatas chicken chop dan sebaiknya hidangkan panas. Hidangkan juga lauk sampingan seperti coleslaw, baked beans, mash potato atau kentang goreng.

NOTA: Penggunaan soda bikarbonat adalah untuk melembutkan daging ayam tersebut. Jika tidak mahu menggunakannya pun tidak mengapa. Jika kuah tidak memekat boleh tambah 1 sudu besar tepung gandum dan kacau rata sehingga ia memekat. Sebaiknya gunakan serbuk lada hitam yang kasar-kasar jadi lebih terasa.

Simple breaded chicken chop

Bahan-bahan ( 1 orang )
1 ketul peha ayam (buang tulangnye..kalau x brape rajin..leh beli yg dah siap kat mana2 supermarket)
sedikit tepung jagung
1 biji telur (pukul sedikit)
sedikit serbuk roti
garam dan lada sulah
minyak untuk goreng

1. Gaul peha ayam dengan garam dan lada sulah. Perapkan sebentar...
2. Salut ayam yg diperap tadi dengan tepung jagung.
3. Kemudian celupkan kedalam telur.
4. Kemudian salut dengan serbuk roti.
5. Akhir skali..goreng lah..dan hidanglah dengan coleslaw (jun guna resepi yani..yummy!!),cili sos n mayonis, baked beans, mushroom soup dan fresh orange...

Chicken Chop Zahara Bee
Sumber : Zahara Bee

Beberapa paha ayam
Tepung jagung
Serbuk roti
Minyak utk mengoreng

Lada putih
Sedikit air limau
Bawang putih – ditumbuk
Halia - ditumbuk

1. Ayam dibuang tulang, bersihkan dan gaul bersama bahan2 di atas. Perapkan beberapa jam.
2. Ayam dicelup pada tepung jagung, kemudian di celup dlm telur yg telah di kocok dan golekkan kepingan ayam ke dalam serbuk roti (tekan sedikit supaya serbuk roti lekat pada ayam).
3. Goreng dlm minyak panas hingga kekuningan.

* Boleh lah di hidangkan dgn brown sauce, kentang dan salad ikut selera masing2. Kentang tu I guna russet potato. Dicuci bersih dan cucuk2 dgn garfu kemudian gaul dgn sedikit butter dan garam. Masukkan dlm microwave (high) lebih kurang 3-5 minit. (karot & brokoli pun saya gaul butter & garam dan masukan sekali bersama kentang dlm microwave) Keluarkan kentang, belah empat dan taruk sedikit butter di atas kentang. Makan dgn brown sauce. Macam mash potato kat kfc gitu (cuma kentang tak dilenyek).
* Brown Sauce boleh di beli di supermarket. Cuma bancuh dgn air dan didihkan. (ikut arahan dibalang).

Chicken Chop Kak Ros

2 keping dada ayam
1 s/b sos tiram
1 s/b lada hitam
1/2 biji bawang besar
3 biji bwg putih
1/2 kiub pati ayam maggi
1 s/b kicap pekat

1. semua bahan kisar dan ketuk ayam serta cucuk ngan garpu..perap 2 atau 3 jam setelah diperap, amik ayam tadi dan lumur sedikit ngan tepung gandum, pastu telur dan serbuk roti..goreng hingga garing
2. lebihan bahan perap tadi masukkan dlm periuk, dan campur ngan sedikit air dan masak hingga mendidih, sesuaikan rasa dan masukkan tepung jagung..utk pekatkannya..Klu ade minyak bijan masukkan 1 sudu..lagi kick rasanya..ok dah siap , hidangkan panas2 dgn kentang putar, kentang goreng dan coslow…

kentang putar
kentang direbus dan dilenyek
1 sudu besar marjerin or butter
susu 1/4 gelas
lada sulah

Lenyek kentang dan masukkan marjerin dan susu sesuaikan rasa dan masukkan lada sulah. Curahkan lebihan kuah chicken chop tadi utk nampak lebih menarik.

1/4 Kobis
1/2 batang Corrot
1/2 biji Bawang besar
2 s/b Mayonis

Kobis dan lobak merah, bawang besar di cincang halus, masukkan mayonis dan perahan lemon, sesuaikan rasa dan masukkan lada sulah..simpan di dalam peti ais beberapan jam.

Chicken Chop
From : fatima@bnm.gov.my

Bahan-bahan :
4 - 8 keping daging ayam yang telah dibuang tulang & diketuk
1/2 cawan jus limau
1/2 cawan air bawang putih
1 sk serbuk lada hitam
2 sb kicap pekat
2 biji telur dipukul
1 cawan tepung jagung bubuh sedikit garam untuk perasa
Minyak untuk menggoreng
Hiasan - timun, tomato kentang goreng dan daun salad

1. Ayam diperap bersama jus limau, air bawang putih, kicap dan serbuk lada hitam.
2. celupkan didalam tepung jagung & telur yang telah dipukul sedikit.
3. goreng kepingan ayam didalam minyak yang sederhana panas.
4. angkat & hias dengan timun, tomato, kentang goreng dan daun salad.
5. hidang bersama sos chicken chop.

Sos :
150gm sos cili
1 s.k. gula (optional)
2 cawan stok ayam
1 s.b. brown gravy (boleh dapat di s/mrkt - dlm pkt)
3 ulas bawang putih - kisar halus
3 cm halia kisar halus
100 gm sos tomato
Sedikit garam
Serbuk lada hitam kasar (ikut suka)

1. Tumis halis bersama bawang putih, masukkan gula, sos tomato, sos cili, Garam dan air rebusan (stok ayam).
2. Angkat dan siram ke atas chicken chop.

Chicken Chop

1 ekor ayam (diambil peha dan dada)
1 biji telur
1 biji tomato
1 helai daun salad
Sedikit daun pasli
Sedikit lada sulah
20 gm potato chip (digoreng)
20 keping biskut tawar (dikisar halus
Sedikit Lea & Perrin atau tepung ubi (untuk disapu pada ayam) Bahan sos:
1 biji lada buah
1 biji bawang besar
2 sudu besar sos cili
½ batang lobak merah
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos lea & perrin
2 ulas bawang putih (dicincang halus)

Gaulkan ayam bersama lada sulah, lea & perrin. Kemudian gaul rata menggunakan tepung ubi. Pecahkan sebiji telur dan celupkan ayam. Salutkan biskut tawar yang telah dikisar ke ayam. Goreng ayam hingga kekuningan dan angkat. Masakkan sos selama satu minit. Hidangkan.

One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).