- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Friday, September 25, 2009

Bihun Goreng Ikan Bilis

Hubby keje gak ari ni so tinggallah aku sorang2 kt umah...pg2 hubby dh belikan sarapan nasi lemak kt kedai. Utk lunch aku masak nasi goreng caca marba jer (malas sgt sbb sorang2 kan)...dh lewat ptg baru hubby balik, mkn kt kedai jer sbb brg2 dapur blom dibeli..ari tu sblom blik kg aku dh clearkan seme brg dlm peti ais, so stok utk bhn basah mmg zero...beras pn tinggal secoit..cadang nk gi econsave mlm td tp tup2 adik aku call dia nk dtg beraya kt umah (actually dia nk gi umah member dia kt area cheras ni gak, tup2 dh nk smpai, member dia plak dh kluar, so terus singgah umah aku...actually dia mmg nk dtg umah aku pn lps tu sbb nk dtg amik keropok lekor & keropok keping yg dia kirim tu
Since dtg umah tak ckp awal2, tak sempat nk masak yg grand2 utk jamu diaorg..apart of biskut raya, ketupat daun palas goreng yg msih berbaki & keropok lekor goreng, aku hidangkan bihun goreng ikan bilis...sempoi sesempoinya, lgpn bihun goreng la hidangn paling cepat utk disediakan especially tetamu yg dtg last minute bgtau...aku prnh jupe resepi yg sewaktu dgnnya kt blog tp lupa la blog mn...bihun goreng ini sgt bagus utk kanak2 yg tak mkn pedas sbb takde cili kering, cuma taruk lada hitam jer sikit...klau ikutkan lg best taruk ayam tp due to lack of ingredients, aku omitkan ayam tu...sawi plak aku tukar dgn kacang panjang (kacang pjg ni aku bawak dr kg, kebetulan pokok kacang pjg yg my mom sdg mengeluarkan kacangnya dgn jayanya, so tnpa diminta mak aku siap petik & bungkus utk aku...mcm biasa resepi aku ni takde specific sukatan, maklum la resepi main taram jer..sgt puas hati sbb bihun yg ku goreng licin sbb anak2 sedara aku yg msih kecil pn makan, ye la, tak pedas sgt, tambahan pula dimakan bersam keropok keping keluaran keluarga Dani yg digoreng...


Bihun Goreng Ikan Bilis

Bahan-bahan:
Bihun - dicelur dgn air panas smpai lembut
Bawang merah - ditumbuk
Bawang putih - ditumbuk
Ikan bilis
Isi ayam - aku tak letak sbb takde, fish ball pn boleh taruk gak
Sawi - masa ni aku pakai kacang pjg
Lada hitam - ditumbuk
Minyak masak utk menumis
Garam, gula & serbuk perisa secukup rasa

Cara:
1. Panaskan minyak. Goreng ikan bilis sehingga garing. Ketepikan sebahagiannya utk ditabur/digaul pd penghujung proses menggoreng bihun nnti.
2. Dgn baki ikan bilis garing tadi, terus tumiskan bawang merah dan putih yang tlh ditumbuk.
3. Masukkan lada hitam yang ditumbuk, garam, gula & serbuk perisa.
4. Masukkan bihun dan sawi. Kacau hingga rata.
5. Akhir sekali masukkan balance bilis goreng td. Kacau sampai masak. Siap.
Note : Nak tabur bilis goreng atas bihun yg dh siap digoreng pn boleh.

No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).