- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Thursday, September 24, 2009

Citer tentang Ketupat Daun Palas, Keropok Lekor & Buah Salak

Hai yo all...slmt bjupe smula...pejam celik aku dh smpai ke KL smula, smpai umah pkul 2 pagi ok...sepjg jln from KT ke KL aku langsung tak tidur sbb temankan hubby bawak kete...smpai jer umah, sgt penat smpaikan terus msuk umah dgn meninggalkn seme brg2 dlm kete jer, siang esok je la angkut brg2 tu...masuk bilik terus zzzzzz...
Siangnya hubby kna gi site sbb ada perkara urgent kna settle...aku plak duk melangguk jer kt umah sorang2 sambung cuti raya kt KL plak...cuti msih pjg, ari isnin dpn baru nk start keje smula...
Sgt malas utk memasak, maklum la masa duk kg asyik mkn yg org masak jer..utk sarapan (sarapan pn dh lewat sb bangun lewat) aku goreng keropok lekor & ketupat daun palas..keropok lekor tu aku beli (byk beli sbb utk mkn2 kami kt sini, adik aku yg tak blik kg pn pesan suruh beli kopok lekor, budak2 keje hubby pn kirim & tak lupa sebagai buah tgn kt org JKR yg jaga site tpt hubby keje)..ketupat daun palas tu my mom yg bekalkan...sambil2 tu mkn buah salak, my mom bekalkan utk menantu lelaki tunggal dia aka hubby aku...hubby sgt suka buah salak & kebetulan pokok salak yg my mom tanam keliling rumah sgt berbuah...so layan je la gambor2 ni (aku cilok gambo ni kt internet jer...pd yg empunya gambo, pinjam sat no...)


Ketupat daun palas yg enak slps digoreng...dicicah pula dgn serunding daging yg my mom bekalkan...actually serunding tu ada la hasil dr rendang daging yg tak abis, drpd dia mbazir & basi, asyik hangatkan jer dr raya pertama, my mom keringkan rendang tu & hancur2kan daging maka jd la serunding versi my mom..


Keropok lekor goreng & rebus...klau masih panas aku lbih suka mkn terus yg direbus..bila dh sejuk lg best goreng..cicah plak dgn sos yg dibuat khas utk kopok lekor..lg kaw2..hubby malas nk beratur2 & mnunggu2, so kali ni beli kopok kt manir jer (lokasi btul2 lps jambatan sg sekati sblom pej pos manir, klau on the way ke bdr KT sebelah kiri), biasa aku beli kt losong ataupn kt seberang takir...


Buah salak ni my mom kutip terus dr pokok yg dia tanam keliling umah...dulu masa kecik2 aku suka mkn buah ni tp lama2 mcm tak suka sgt..mkn sebiji 2 tu boleh la, nak2 kna yg btul2 manis...klau yg masam2 tu aku mintak maaf sbb aku tak suka makanan yg masam2...buah salak ni my mom mmg sengaja simpan utk anak cucu & menantu dia apatah lg dia tau hubby aku suka bangat buah tu...kebetulan masa blik ari tu buah tgh masak...so sgt bagus gitu...hubby siap bawak bekal gi keje nk mkn dlm kete katanya...


No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).