- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Friday, September 4, 2009

Salad Irma & Red Rubbies

Tak tau la nape nama salad ni salad irma tp irma tu mcm nama org jer, mungkin nama org yg reka resepi ni kot...x kesah la. Aku mmg suka sayur2 hijau ni apatah lg skrg ni konon2 nk jaga diet, bdn rasa mcm makin kembang (wp puasa). Semangat btul nk diet, konon2 nk lbihkn mkn salad smpaikn hubby sanggup beli mayo utk aku. Tjupe la plak resepi salad ni, aku blom try nih...sgt senang & kebetulannya ari ni seme bhn2 tu mmg ada dlm peti ais aku kecuali arthicoke tu (aku pn tak tau sayur apakah itu...cuba cari dlm tenet, jupe info dia tp sah2 aku tak prnh mkn & tengok sayur ni). Salad ini sungguh senang utk disediakan...potong je segala sayuran, then mix them up dgn mayo, siap. Salad ni aku buat sahur...jgn tak percaya.
Juadah buka pose plak aku buat kuew teow goreng jer sbb hubby kata tak nak mkn nasi utk buka pose (last2 pkul 12am ajak aku gi kedai tomyam cari nasi sbb lapar, sbb tu time sahur aku mkn salad jer, perut kenyang lg bantai nasi dgn hubby kt kedai). Utk pemanis mulut aku buat red rubbies (gara2 tengok kak madiha buat red rubbies, paksa hubby gi tesco cari sengkuang cina ni). Klau korang nk tengok step2 buat red rubbies ni, jenguk kt sini, siap dgn resepi skali.


Salad Irma
Sumber :
sajionline

BAHAN-BAHAN:
300 gm bunga kubis
100 gm kacang buncis
150 gm timun
100 gm asparagus
100 gm tomato (celur)
1/2 biji salad bulat
200 gm artichoke (dalam tin)
10 gm parseli
200 gm mayonis

CARA MENYEDIAKAN:
1. Artichoke dipotong dadu bersama timun yang telah dibuang biji.
2. Kacang buncis dan asparagus dipotong panjang 4 cm, bunga kubis dipotong kecil.
3. Kesemua sayuran ini dicelur dan dituskan.
4. Kemudian gaulkan dengan mayonis hingga rata dan disejukkan sebelum dihidang.
5. Hidangkan dengan daun salad bulat bersama tomato yang telah dicelur.




Red Rubbies
Sumber : Mat Gebu

Bahan Utama :-)
300 g water chesnut (sengkuang cina)
1 camca teh pewarna merah*
2 camca besar air*(*disatukan)
4 camca besar tepung ubi
2.5 liter air ais
3 liter air

Bahan Lain :-)
Air gula (masak 3/4 cawan gula pasir dengan 3/4 cawan air dan 2 helai daun pandan)
500 ml santan pekat/susu cair/susu segar*...... (Saya pakai susu cair)
1/2 camca teh garam*(*disatukan) ...... (Saya skip yang ini)
Air batu secukupnya

Cara membuatnya :-)
1.Kupas sengkuang cina (kalau susah nak dapat, boleh guna sengkuang biasa), cuci dan potong dadu, rendam dalam bancuhan warna merah dan biar 20 minit. Toskan dan masukkan ke dalam beg plastik. Masukkan tepung ubi dalam beg plastik tadi, dan goncang hingga sengkuang tadi disaluti tepung ubi, ayak untuk membuang lebihan tepung.
2.Panaskan 3 liter air hingga mendidih, masukkan sengkuang cina yang bersalut tepung ubi tadi dan biar hingga timbul. Cedok keluar biji2 delima yang timbul tadi dan terus masukkan ke dalam bekas berisi air ais. Buat hingga siap dan biar biji delima berendam dalam air ais.
3.CARA PENYEDIAAN :- Dalam mangkuk sesuai, cedok keluar isi biji delima mengikut kuantiti yang dikehendaki, tuang pati santan dan juga air gula mengikut tahap kemanisan yang diingini. Letak air batu seckupnya. Boleh dihidangkan sebagai pencuci mulut...Selamat mencuba!!!

No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).