- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Wednesday, September 2, 2009

Telur Kukus Bersos

Tup2 ptg td hubby call nk blik bukak pose sama2. Dang2 tu gak fikir nk masak apa. Mulanya aku plan nk goreng ayam + sayur jer, cukup la utk aku sorang tp bila hubby ckp nk blik aku tfikir mcm sempoi sgt. Tiba2 teringat resepi telur kukus sweetlilly. Blom prnh cuba lg tp nmpak menarik jer resepi & gambornya, sb tu aku cuba apatah lagi telur kukus ni berkuah tak mcm resepi telur kukus yg pernah aku jupe sblom ni. Aku rasa mmg ngam la telur kukus ni dgn hidangn asal aku iaitu ayam goreng & sayur. Aku terkukus lama ckit, so telur tu agak keras. Ok la tu sbb hubby tak suka telur yg lembik2. Sgt sedap & hubby impress with it sbb first time aku masak telur kukus ni. Hubby suka masak yg btumis mcm tu & pedas2 ckit, apatah lg dia tak suka mkn kuning telur semata2 (klau wat telur mata kerbau, msti dia bg telur kuning kt aku, klau wat telur dadar @ mcm ni, telur kuning dh sebati dgn telur putih, so mkn seme lah). Pst, kt bwh nun aku tepek resepi telur kukus yg ada sos gak tp ni resepi dr seberang, aku dh tolong translate apa yg patut, klau silap minta diampun ya.


Telur Kukus
Sumber :
Sweetlilly

Bahan
2 biji telur
3/2 cawan air
1 sudu kecil tepung jagung
1 sudu kecil serbuk secukup rasa "Maggie" hhehehehhe
1 sudu kecil lada sulah
sedikit halia - cincang halus
daun sup - cincang halus
udang - kopek kulit
nak pedas leh cincang cili merah

Sos
2 biji bawang putih - di ketuk
soya sos - yg cair

cara:
- tumis bwn putih ngan sedikit minyak. pas tu tuang soya sos. tambah sedikit air. tambah sedikit perasa.. siap..

Cara:
- satukan kesemua bahan. jangan pukul sampai bebuih. asal sebati
- sapu minyak pada acuan. tuang adunan telur dalam acuan.
- pas tu kukus la.. haku kukus atas kuali jer..
- dah masak tu.. telangkupkan kat pinggan..
- tuang sos. pas tu tabur kat atas telo bwg goreng.



Telur Kukus Bumbu Merah
Resepi:
Erwin Kuditawati

Bahan isi:
1 sdt tepung jagung
3 biji telur ayam - dipukul
75 ml santan pekat
1 btg lobak merah - potong kotak kecil
25 gr kacang peas
2 sdm santan pekat
¼ sdt garam
1/6 sdt serbuk lada/cili kering kisar/cili boh
1 btg serai
3 lbr daun salam
2 sdm jus limau nipis
garam dan gula secukupnya
minyak untuk menumis secukupnya

Bahan kisar:
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
5 biji cili merah
2 biji cili padi

Cara membuat:
1. Campurkan tepung maizena, santan, dan telur. Perasakan dgn garam dan lada, kemudian tambahkan lobak merah dan kacang peas. Masukkan adunan ke dalam acuan 4 segi yg besar. Kukus sampai masak. Potong-potong.
2. Tumis bahan kisar sampai wangi. Tambahkan serai, santan, garam dan gula, masak sambil dikacau hingga mendidih.
3. Masukkan air limau nipis & potongan telur kukus. Masak sambil dikacau hingga sos meresap.
Nota : Boleh juga tuang sos ke atas telur kukus yg telah dipotong td.

No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).