- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Monday, September 28, 2009

Lemak Udang Pucuk Paku

Malam td aku pegi mborong brg2 dapur kt econsave dgn jayanya...tp brg basah especially ikan, ayam & sewaktu dgnya tak byk pilihan...agaknya org msih beraya, so stock baru blom smpai...hubby nmpak udang saiz XXXL yg murah harganya, terus rembat..mcm biasa, dia nk suruh masak lemak cili api..semlm beli tp tghari td baru nk masak sbb semlm tak masak, byk sgt open house kna attend...since mood nk masak msih blom lancar, maka nk masak byk2 benda mcm malas, so aku decide nk masak sayuran & lauk sekali harung...ptg jumaat tu hubby bawa blik pucuk paku yg dia kutip kt kwsn site dia (slalu sgt bcerita kt aku pasal pucuk paku yg tumbuh melata kt area site dia tp jarang nk bawak blik, aku pn duk sindir2 la dia, alih2 ptg semlm sebebang dia bawa blik, so mlm td masa gi beraya kt umah cousin aku, bg la kt dia ckit)..tang2 tu gak teringat ada org masak lemak udang campur pucuk paku...bagus, 2in1 punya resepi..aku masak lemak ni taruk bawang bagai (hubby yg request mcm tu wp biasa aku masak taruk kunyit dgn cili api jer, no bawang2)..save masa masak mcm ni..hubby mkn kuah dgn udang jer, aku plak seme aku taram...aku tepek 2 versi resepi masak lemak ni...yg taruk bawang mcm yg aku buat & yg biasa org nogori masak; no bawang2...


Masak Lemak Udang + Pucuk Paku

Bahan2
1 ikat pucuk paku
3 ulas bwg merah }
1 ulas bwg putih } Blend/tumbuk hingga halus
10 biji cili padi }
Kunyit hidup }
250 gm udang
santan secukupnya
garam dan perasa
1 keping asam gelugur

Cara2
1. Campurkan bahan yg tlh ditumbuk bersama santan & asam gelugur dalam periuk dan masak atas api sederhana.
2. Bila sudah mendidih, masukkan udang. Mesti selalu dikacau supaya santan tidak pecah minyak.
3. Kemudian masukkan pucuk paku. Kacau.
4. Akhir sekali masukkan garam & perasa secuku rasa. Bila pucuk paku dah lembut bolehlah dimatikan api.




Lemak Udang Pucuk Paku
Sumber :
sajionline

BAHAN-BAHAN:
1 ikat pucuk paku
200 gm udang
2 cawan santan
9 tangkai cili padi (tumbuk)
3 cm kunyit hidup (tumbuk)
1 keping asam gelugur

CARA MENYEDIAKAN:
1.Satukan santan bersama bahan tumbuk dan asam gelugur dalam periuk.
2.Bubuhkan garam dan renehkan sehingga mendidih.
3.Kemudian masukkan udang. Biarkan udang masak. Renehkan lagi.
4.Akhir sekali masukkan pucuk paku. Setelah pucuk paku layu matikan api

No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).