- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Thursday, September 10, 2009

Biskut Dahlia & Tat Nenas

Biskut raya lg...kemaruk buat biskut...oven baru so semangat dia lbih ckit la kan. Sblom2 ni pinjam oven my sister-in-law (dia ada 2 oven, so dia bg pinjam 1)..hubby suruh beli sndiri, so last weekend masa gi econsave ada nmpak oven murah, terus beli...lps ni nk guna lasak2 pn tak takut sgt, maklum la harta sndiri. Lps solat isyak mlm td aku mulakan operasi godek2 tepung & mentega. Biskut dahlia lg sbb demand utk biskut ni amat tinggi di kalangn family aku. But this time aku buat lain ckit dr yg lps, biskut dahlia dwiwarna..aku cilok resepi fauzia norizan. Nk buat biskut sama pn biar la ada kelainan ckit.
Lps subuh plak aku buat biskut tat nenas (sempat oi sbb pkul 9am baru aku btolak dr umah ke opis) tp ni bukan tat gulung ok, tat gulung kna buat operasi lain sbb remeh & amik masa ckit. Aku buat tat nenas bunga tu. Actually dua2 kuih ni mmg nostalgia buat aku. Dulu2 mmg tak reti buat kuih. Asyik mkn kuih raya kt umah org jer, so rasa mcm tak puas mkn ckit. Nk mkn byk malu...aku pn mula la cari2 resepi kt buku, masa tu nk beli oven tak mampu, so aku bakar biskut dlm kuali yg ditaruk pasir kt dlmnya spy kepanasannya berkekalan (aku tak ingat mn aku dpt idea ni). Punya la rancak buat kuih smpaikan terkorban sebiji kuali mak aku...sedar2 bocor kuali tu sbb terlalu panas...kihkihkih..nsib baik mak tak marah..masa tu hnya 2 biskut jer yg aku pndai; biskut dahlia & tat nenas btk bunga ni la...so tiap2 thn raya msti buat..


Biskut Dahlia
Sumber : Fauzia Norizan

Bahannya
250 gm. butter
200gm. gula icing
1 biji kuning telur
1 camt. vanila
350 gm tepung gandum
100 gm.tepung ubi
perwarna merah, esen rose dan manik kilat.

Cara Membuatnya
1. Putar butter dengan gula hingga kembang, masukkan telur dan vanila dipukul lagi hingga sebati.
2. Masukkan tepung kedua-duanya gaul hingga menjadi doh yang lembut.
3. Ambil adunan timbang 250 gm [3 bahagian] jadikan doh warna asal dan selebihnya letak esen rose sedikit dan pewarna merah dan bahagi 3 bahagian juga.
4. Ambil satu bekas leraikan 1bahagian warna asal dan 1 bahagian warna merah. Dengan berhati-hati jadikan satu bahagian semula nampak macam dot-dot merah dan putih.
5. Ambil acuan [105] masukkan sedikit adunan dan ditekan. [dapat 4 keping biskut].
6. Letak manik tekan sedikit supaya bila dah masak nanti dia tak tertanggal.
7. Bakar seperti buat biskut yang lain juga bila dah masak apa tunggu lagi ngaplah.

Nota :-
Adunan ini tak boleh disimpan terlalu lama nanti ia jadi keras dan susah untuk ditekan.




PINEAPPLE TART
Source :
Mamafami

Dough Ingredients :
4 cups flour
2 eggs
2 scoops (senduk nasi) margarine
2 tablespoons castor sugar
1/2 teaspoon baking powder

Method :
1. Beat margarine and sugar.
2. Add in egg.
3. Add in the sifted flour with baking powder and make into a soft dough.
4. Roll thin about 1/2 cm thick. Cut using the tart cutter (as per photo).
5. Put a bit of pineapple jam on top and a tiny dot of dough or any shape (for example a 'V' shape out of the dough) on the jam.
6. Bake till slightly brown.

Jam Ingredients :
1 cup of grated pineapple
1 cup sugar
1 stick of cinnamon
a bit of yellow coloring

Method :
Cook all the ingredients till thick and let it cool. Ready to use.


No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).