- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Thursday, September 10, 2009

Udang Black Pepper & Sayur Brokoli Jagung Manis

Hubby skrg ni kan suka sgt blik mengejut. Bila tnya kata tak sure, tup2 ptg bila call ckp dh on the way (sblom blik keje wajib call dia dulu). Dlm kepala mmg xde plan nk masak apa sbb sorang2 kan, aku ni cincai jer, apa2 pn aku belasah. Berbuka dgn nasi/mee/kuew teow goreng pn aku x kesah. Sahur mkn roti pn aku boleh. Tp klau hubby ada wajib masak nasi sbb dia tak boleh hidup tnpa nasi...klau tak mkn nasi mula la mengadu tak larat (mcm budak kecik)..kelam kabut blik umah nk masak utk buka pose..smpai jer umah hubby call dia singgah kt dengkil beli ayam golek, so dia suruh masak utk kuah je la...bukak peti ais, nmpak ikan, ayam & udang...fikir cepat2 nk masak apa sbb seme tu keras mcm batu, nk kna tunggu lembut dulu baru boleh masak. Aku capai udang sbb itu yg paling cepat 'lembut'..nk masak sambal udang dh biasa sgt..google jap kt tenet, jupe resepi udang black pepper mak lang azie (aku tepek resepi udang pepper kiriman aiminajmi kt bawah sbb cara dia lain ckit dgn cara mak lang azie..bleh aku refer kt sini blik bila nk masak udang pepper lg next time guna versi yg blainan. Lgpn time ni sos balck pepper dh abis, blom beli yg baru..so masak cara mak lang azie je la).
Utk sayuran, aku masak brokoli. Teringat masakan isteri 'kepala' (aku panggil kak sari) tpt hubby aku kerja (isnin lps bsahur kt umah diaorg). Masa tu dia masak sayur bayam campur dgn jagung manis, sedap juga. Kebetulan ada jagung manis pemberian kak sari. Aku dh siap sisirkan isi jagung tu dr pulurnya sbb cadang nk masak jagung manis + marjerin tu, cuma blom bkesempatan lg. So aku amik ckit utk masak brokoli bersama jagung manis. Minuman; air laici jer. Kenyang sungguh berbuka ari ni sbb meratah ayam golek panggang tu...abang, lain kali beli lg yer :)


Udang Black Pepper Mak Lang Azie
Kiriman & Sumber : MakLang Azie

Bahan-bahan
Udang } gaul ngan garam dan serbuk kunyit
Bwg putih }
Bwg merah }tumbuk
Lada hitam }

Halia }
Bwg besar } hiris
Cili merah }
Kacang panjang }

Tomato } belah 4

Sos tomato
Sos tiram
Kicap

Cara Membuatnya
1. Goreng udang sekejap. Ketepikan.
2. Tumiskan bahan tumbuk hingga wangi.
3. Masukkan kicap, sos tomato dan sos tiram. Letak air sedikit jika terlalu pekat. Kacau sekata dan masukkan udang yang digoreng tadi.
4. Akhir sekali masukkan kesemua bahan yang dihiris, biar pekat dan tutup api.



Udang Black Pepper
oleh:
aiminajmi

Bahan-bahan ( 4org )
•500g udang(sy gune udg minyak)
•2 inci halia ( dihiris)
•2 ulas bawang putih ( dihiris)
•1 labu bawang besar (dihiris)
•2 sb serbuk lada hitam
•3sb sos black pepper(sy gne brand Puteri)
•5 biji cilipadi(dihiris)
•3 tangkai daun bawang
•sedikit minyak,garam dan gula

Cara-cara
1.udang dibersihkan dan digaul dengan serbuk lada hitam dan digoreng.(sy tak buang kulit)
2.kemudian,semua bahan yg dihiris ditumis hingga naik bau.
3.masukkan udang,sos black pepper,garam dan gula.
4.akhir sekali,daun bawang dipotong panjang2 dan ditaburkan.kacau rata.
5.siap untuk dihidang.



Sayur Brokoli Jagung Manis

Bahan-bahan:
Brokoli - dipotong agak kecil & rendam dlm air panas
Jagung manis - disisir amik isinya (klau takde, boleh guna jagung frozen)
Lobak merah - dipotong nipis memanjang
Bawang besar - dimayang
Bawang putih - dicincang kasar
Minyak zaitun - minyak masak lain pn boleh
Garam, gula & serbuk perisa secukup rasa
Serbuk lada sulah/lada hitam

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak zaitun. Bila minyak sudah panas, masukan Bawang besar & Bawang Putih. Tumis sampai harum.
2. Masukkan jagung & masak sehingga 1/2 masak.
3. Masukan brokoli & masak sampai agak layu (tak perlu masak brokoli terlalu lama sbb td dh rendam dgn air panas)
4. Tambahkan garam, gula, serbuk perisa & serbuk lada sulah/lada hitam secukup rasa. Gaul rata.
5. Setelah itu tambahkan carot. Kacau rata & sedia utk dihidang.

2 comments:

ida said...

SALAM KENAL
ni pestime masuk dapur ni dah berkenan dgn brokoli tu kita copy resipinya ya nanti nak wat gak.
cheras duk mana?saya pun duk cheras gak kat ngan PGRM tu

ana said...

salam pkenalan...apa salahnya..boleh jer nk copy, kita tukar2 resepi...saya pn slalu copy gak dr blog @ fp lain...saya cheras kt bt 9, x jauh dr kem PGA


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).