- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Tuesday, June 9, 2009

Budu @ Sos Ikan Bilis

Stgh org tak tau pn apa itu budu. Agaknya klau sebut sos ikan bilis diaorg tau kot. Ni ada 1 citer beberapa minggu lepas. Masa tu saya gi kedai runcit kt sini. Tokey kedai tu cina & pekerja dia indon. Tiba2 masuk la satu budak pompuan mcari sesuatu kt rak2 tu. Indon tu tnya la dia cari apa. Saya tak dgr sgt sbb masa tu saya jauh ckit dr diaorg. Saya tengok indon tu tgaru2 kepala. Lps tu dia panggil saya, "kak, budu tu apa? Mcmana rupa budu?" La, rupanya budak pompuan tu nak beli budu. Saya cuba la cari kat rak2 tu tp takde. Masa saya ke kaunter pembayaran, tokey tu tnya saya apa itu budu. Susah saya nk explain. Mcm2 cara saya explain tp dia tetap tak faham. Dia ingatkn budu berbentuk serbuk. Indon tu lg la tak tau.
Mmg tak dinafikn ramai org tak tau apa itu budu, apatah lg bangsa bukan melayu. Kt area saya ni susah ckit nak cari budu. Kna cari kt kedai runcit yg besar2 ckit @ kedai yg slalu org bukak kedai tomyam beli brg2 keperluan. Kt ctu msti ada. Tp as usual la, budu cap ketereh, well-knowned in kelantan. Tp saya tak suka sgt cap ni sbb masin sgt. Saya lbih suka budu cap limau, keluaran org trganu. Mungkin sbb sy org trganu, sbb tu suka mkn cap limau ni. Tp klau ikutkn budu yg takde cap tu lg sedap. Generic brand. Budu org kg. Budu yg takde campuran bhn pengawet. Budu yg generic brand ni lg fresh sbb biasa org buatnya tak banyak. Klau kt tpt saya (pasar manir), dia jual dlm plastic bag. Harganya saya tak ingat. Dulu my dad slalu beli. Dia tak masin mcm budu yg dibuat di kilang tu. Lps tu ikan bilis pn blom hancur sepenuhnya.
As far as i can remember, my mom ada gak buat budu ni. Bhn dia klau tak silap, ikan bilis segar, garam (lots of salt), asam keping, nissan (gula melaka) & pisang yg masak ranum. Kata my mom spy warna budu tu lbih gelap & ikan bilis tu cepat hancur. Tak ingat la nk kena peram @ tapai bape hari baru bleh mkn tp slalu budu home-made ni kna tambah air ckit sblom dimkn sbb ia agak pekat.
Bciter pasal budu ni, org kelantan mmg tak bleh dipisahkn dr budu. Pegi mn2 pn msti kna ada budu. Based on my experience masa blajar kt ipt dulu, member2 saya dr kelantan simpan budu dlm locker. Tiap kali cuti semester, msti bawak bekalan budu dr umah masing2. Time mkn nasi ramai2, diaorg cbuk buka botol budu.
As for me, budu ni takde la favorite sgt. Klau ada ikan singgang @ ikan panggang @ jantung pisang celur @ pucuk ubi kayu celur, baru la saya cari budu. Nak kna cukup rasa masam & pedas. Klau tak, mmg saya tak mkn sbb tak thn rasa & baunya yg hanyir (hanyir ke?). Klau ada durian freash ke, tempoyak ke, buah binjai ke, lg sedap. Kadang2 my mom hiriskan buah mangga putik ke dlm budu. Lg kaw2. Saya kadang2 pelik tengok org tuang budu atas nasi buat kuah tnpa letak apa2; no limau, no cili.
Post ni bukan bermakna saya nk buat budu. Saje nk share resepi budu ni utk org2 yg terfikir what is budu & what it's made of.


BUDU
Sumber :
Kak Jie

Bahan-bahannya;
Ikan bilis segar ( sebesar ikan bilis yang dibuat kering tu)
garam
asam keping
gula melaka/manisan

Caranya
1. Ikan bilis dibersihkan dan toskan.
2. Gaulkan bersama garam sehingga rasa kesat di tangan ( menunjukkan garam cukup masinnya)
3. Masukkan beberapa asam keping dan gula melaka. Digaul rata.
4. Masukkan ke dalam botol. Sebelum ditutup botol tersebut taburkan garam terlebih dahulu( bagi mengelakkan lalat bertelur).Tutup botol dengan kemas.
5. Letakkan botol tersebut di tengah panas.
6. Selalu2lah kacau setiap hari sehingga ikan bilis hancur. Paling lama 40 hari boleh dihidangkan.


Budu Bukit Marak
Sumber :
pakupakis

Sukatannya ikut gelas yg digunakan:

-Kalau 3 gelas bilis(bilis dibersihkan dan dijemur seharian sebelum diperam) +1 gelas garam..seeloknya garam kasar.
-2,3 keping asam keping dan sedikit saja nise(gula melaka dari kelate)
-air masak secukupnya,biar diparas atas sedikit bahan tadi….dan sesuai di buat di musim panas sebenarnya sbb petua mak…kena selalu jemurkan panas..supaya bilis senang hancur..dalam tempoh 2-3 bulan dah dapat hasilnya nanti.

No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).