- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Thursday, June 25, 2009

Jus Tembici


Gambar : Nor

Terliur tak tengok air dlm gambar kt atas? Tau namanya? Aku panggil air tembici. Nak tgelak pn ada bila dingat2 kembali peristiwa 2 thn yg lalu dimana hampir ternganga bila aku dgr jus tembici. Hubby aku (masa tu tgh bcinta) yg bgtau. Aku pn duk terfikir la apa ingredientsnya. Lor, rupanya tembikai + laici = tembici. Ingatkn apa td. Mcm2 org bg nama. Hubby ckp tak sedap so aku malas la nk cuba try.
Tp ari ni dtg ilham nk cuba buat. Ngape? Bukan mimpi tp pasal byk buah laici dlm peti ais aku. Skrg ni kan musim buah laici. Kt mn2 ada jual buah laici fresh. Skrg ni yg dlm tin tu tak laku la. Tp kna pilih2 gak sbb ada yg fresh tu masam giler. Ditambah pula dgn keadaan cuaca yg panas ni, tekak slalu jer rasa dahaga. Minum air rasa mcm tak puas. Ari selasa lps aku beli la 2 kilo laici fresh. 1 kilo laici dr taiwan (ke china) mahal gak, rm10 sekilo tp buah dia besar & manis. Puas hati. 1 kilo lg laici tempatan (pjual tu la ckp), buah kecik & tak manis sgt, 1 kilo RM6. Ari2 siang mlm aku duk telan buah laici ni. Yg tak bestnya, dh lama sgt buah laici ni mcm tlbih masak la plak. Buah dia jd lembik. So utk tdk menambahkan lg kerosakan pd buah tu (cewah, bahasa aku), aku terfikir la nk buah tembici ni. Beli tembikai 1/2 biji, jln jer. Aku ikut resepi onigiri ni tp aku tukar kpd buah laici fresh. Blend buah tembikai & laici. Lg sedap.


Air Tembikai Laici
oleh:
onigiri

Bahan-bahan ( menghasilkan 2 gelas jus )
Beberapa Potong Tembikai
1 gelas air laici dalam tin
8 biji buah laici
beberapa ketul air batu

Cara-cara
1.Potong dadu tembikai dan buangkan bijinya, kemudian blender bersama air laici tadi.
2.Tuang jus didalam gelas dan campurkan buah laici dan beberapa ketul air batu. Siap untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).