- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Tuesday, June 30, 2009

Etak-etak

Ini pic yg aku copy dr kosmo bertarikh 26/06/2009. Ala, citer pasal etak besar. Tkejut gak aku tengok sbb tak prnh tengok etak sebesar tapak tgn ni. Ni dh mcm lokan jer. Ditemui plak tak jauh dr kg aku. Ni kes gempak gak ni.
Aku suka gak mkn etak ni. Org kg aku panggil etok-etok. Biasa bleh dijumpai dlm sungai tp masa kecik2 aku cari dlm parit tali air depan umah aku jer. Biasa aku cari masa cousins aku mandi manda kt ctu. Aku jarang mandi dlm parit tu sbb aku tak reti berenang. So main2 kt tepi jer la smbil cari etak ni. Dpt 1 tempurung kelapa, suruh mak masak, rebus dgn serai. Sedap...
Klau kt kelantan, diaorg jual etak dh siap disalai. Etak tu digaul dgn garam, lps tu disalai hingga masak. So bleh terus mkn mcm tu jer tp aku blom prnh rasa lg. So tak tau la cmner rasanya. Aku pn tak pasti kt sini ada tak jual etak fresh ni. Klau kt pasaraya kt area umah aku confirm takde. Yg byk, kerang. Post kali ni saje nk citer pasal etak & cara masakannya jer. Nk masak, kna cari etak dulu ler. Ari ni tak masak sbb hubby order pizza td. Sejak 2 menjak ni, main order pizza jer. Bukan susah pn, dail jer 1-300-88-25-25, 1/2 jam kemudian gerenti smpai.



Etak Ketuk Serai
Gambar :
Laisi


Bahan-bahan
Etak
Serai - dititik
Bawang putih - diketuk
Garam
Sedikit Air

Cara-cara
Masukkan semua bhn ke dlm periuk. Masak hingga etak tu terbuka (ternganga). Bila etak dh terbuka, maknanya dh masak.





MASAK LEMAK ETAK KERA
Sumber : Kak Jie Jie


Bahan:
1 kg etak kera
santan dari sebiji kelapa
4 batang serai~dititik
4 ulas bawang putih~ditumbuk
garam secukup rasa.

Cara:
1. Satukan serai, bawang putih, garam dan santan ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih.
2. Masukkan etak dan masak sehingga kulit etak terbuka. Angkat dan hidangkan segera.


No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).