- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Thursday, June 4, 2009

SATE IKAN


"Sate ikan merupakan sejenis makanan ringan yang diproses daripada ikan yang mengandungi kandungan kadar protein yang tinggi serta enak dimakan.
Jenis-jenis ikan yang sesuai untuk diproses sebagai sate ikan adalah jenis-jenis ikan yang kurang kandungan lemak seperti ikan biji nangka, kerisi, gelama dan anak ikan merah."

Biasa kita mkn sate yg berasaskn daging (ayam, lembu, kambing, etc.) tp ari ni nk citer pasal sate ikan plak. Dulu masa skolah, suka beli sate ikan ni. Kluar jer dr pagar skolah, penjual sate ikan ni dh sedia menunggu. Abis waktu skolah, dia pusing2 plak kg sambil picit hon dia. Masa skolah menengah, slalu lalu depan kilang yg buat sate ni. Kadang2 bhenti gak kt ctu, bleh beli sate dgn harga yg lbih murah.
Sedap sate ni. My hubby mmg 'hantu' sate ikan ni. Dia punya sos plak biasa ada 3 jenis; sos pedas, manis & pedas + manis. Saya mcm biasa la, suka sos manis.
Post ni bukan nk citer pasal saya buat sate ni cuma nk citer ttg kenangan waktu kecik masa kt kg jer. Susah nk cari resepi sate ikan yg pure. Yg ada ni pn takde sukatan yg khusus. Resepi yg lain2 plak lbih kpd mcm buat kebab. Kbetulan masa blik kg ari tu ada org jual sate ni msuk kg. Apa lg, terus kerah tenaga anak sepupu gi tunggu tepi jln utk beli sate ni. Dia pn suka, sbb tu sanggup gi beli.


SATE IKAN
Sumber :
dof

Bahan-bahan Pemprosesan Sate Ikan
100% Ikan
1.6% Halia
0.85% Lada putih
8% Gula
3% Cili Boh
3% Kicap Cair
1% Cuka
0.75% Garam
0.75% MSG
25% Air

Cara-cara Pemprosesan Sate Ikan

Penyediaan Ikan
1. Ikan disiang dengan membuang kepala, ekor dan sisik. Ikan kemudian dibelah dari bahagian bawah dan dibuka berbentuk 'kupu-kupu.' Bersihkan dari kotoran darah dan lemak.
2. Ikan yang telah siap dibersihkan, dijemur di bawah cahaya matahari sehingga kering (1 hingga 3 hari).
3. Ikan yang telah kering dinipiskan dengan menggunakan mesin penggelek. Ikan dicelup ke dalam kuah 5 hingga 10 minit, kemudian dibakar dalam ketuhar pada suhu 130 0 C hingga 140 0 C sehingga ranggup.

Penyediaan Kuah
1. Halia dibuang kulit, dicuci dan dipotong halus sebelum dihancurkan. Halia dan lada putih yang telah dihancurkan dicampur dengan ramuan lain seperti, gula, cili boh, kicap cair, cuka, garam, serbuk perasa dan air.
2. Masak bahan campuran sehingga mendidih dan ditapis terlebih dahulu sebelum digunakan.




SATE IKAN
Sumber :
Sexy Chef

BAHAN:
▪250 gr ikan tenggiri dihaluskan
▪250 gr udang
▪75 gr kelapa parut
▪4 lbr daun jeruk iris halus
▪2 sdm gula merah parut
▪1 btr telur
▪20 tangkai sereh untuk tusuk sate / tusuk sate bambu

BUMBU HALUS:
▪8 btr bwg merah
▪2 btr bwg putih
▪4 bh cabe merah
▪2 cm lengkuas
▪1 sdt ketumbar
▪garam secukupnya

CARA MEMBUAT:
■ tumis bumbu halus dan daun jeruk hingga harum
■ campur semua bahan dan bumbu halus aduk rata
■ bulatkan bahan dan letakkan pada batang2 sereh / tusuk sate
■ bakar sate ikan hingga matang

3 comments:

Nadiah said...

salam...kak daun jeruk tu daun apa ye...

Anonymous said...

limau purut rasanya...try google...

Nebula Horizon Resources said...

kepada yang teringin atau mengidam nak makan lokcing@satey ikan nie boleh cari agent2 kami di ipoh, beseri, seremban jaya, rembau,UMT, kuantan, malah di bintulu dan miri! kami, dari nebula horizon resources telah menjenamakan lokcing dengan branding aroi lokcing dan menjadikannya konsep ala francais. kunjungi website kami http://steamboatfactory.blogspot.com/ atau like page kami di facebook http://www.facebook.com/pages/Aroi-Lokcing-House-francais-steamboat-bakar-lokcing-pertama-Malaysia/128746570537686


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).