- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Tuesday, August 25, 2009

Mee Goreng Hokkien

Masak mee ni gara2 tengok citer cina kt tv, diaorg masak mee hokkien. Ari ni plak bukak pose sorang2, xde mood nk masak, xde mood nk mkn nasi, so mkn mee je la. Menarik gak bila baca info pasal mee hokkien ni tau. Ada beza mee ni kt kl & penang. Klau korang nk tahu, refer kt sini. Aku refer resepi kt resepi.net. Ni klau x silap hokkien hae mee (prawn mee) sbb dia taruk udang. Klau tak taruk udang, org panggil hokkien char mee. Tak kesah la yg mn pn, jnji sedap.


Mee Goreng Hokkien
Sumber :
resepi.net

Bahan-bahannya
600 g mee hokkien - aku guna mee kuning
200 g ayam dihiris
50 g udang
50 g choy sum - aku guna sawi jer
20 g bawang putih dikisar
500 liter air rebusan ayam
1 sudu besar minyak masak
4 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar serbuk 'Ikan Sebelah' - aku guna kiub ikan bilis
Garam secukup rasa

Cara membuatnya
1. Rebus mee hingga setengah masak dan toskan airnya.
2. Tumis bawang putih hingga garing dan masukkan ayam dan udang.
3. Masukkan sos tiram, kicap pekat dan air rebusan ayam, serbuk ikan sebelah bersama bahan perasa. Setelah itu masukkan pula choy sum. Biar seketika dan perlahankan api. Apabila kuah agak pekat, bolehlah dihidangkan.




Mee Hokkien Hitam Pekat
Rujukan dan alih bahasa: Malaysian Hawker Favourites (English) by Rohani Jelani.
posted by
Traveler

Bahan
500g (1lb) mee gandum oriental / atau mee spghetti atau Mee Udon Japanese (spt contoh)

3 senduk minyak
5bj bwg. putih (hentak dan dipotong)
150g (3/4 cawan) dada ayam, dipotong nipis
150g (3/4 cawan) udang sederhana besar, dibuang kulit

150g (1/2 cawan) sotong segar, dipotong bulat spt. cincin sepanjang 3cm.(1in)
150g ( 3 cawan) sayur sawi potong setiap 4 cm (2 in )
150g (1 cawan) kubis cina atau kubis biasa yg bulatdipotong 1 cm (1/2 inci tebal)

Bahan Kuah
2 1/2 sudu besar kicap hitam pekat
1 sudu besar kicap biasa atau 'light soya sauce'
1 sudu besar sos oyster
2 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil garam
1/4 sudu kecil lada hitam serbuk
2 sudu kecil tepung jagung
250 1ml (1 cawan) air

Cara-cara
1. Campurkan segala bahan kuah ke dalam manguk, dikacau mesra dan diasingkan. Jerang 1 1/2 liter atau 6 cawan air ke dalam periuk sehingga mendidih. Tambahkan mee ke dalam air yang mendidih sehingga ia menddih sekali lagi dan mee yang direbus menjadi lembut. Campurkan sedikit minyak ketika menjerang untuk mendapat mee yang berkilat . Tapiskan mee yang sudah lembut sehingga agak kering.
2. Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng bawang putih sehingga wangi dan keperangan.
Tambah dada ayam dan udang di kepanasan api yang tinggi selama 2 minit, sebelum menambah sotong. Teruskan menggoreng seminit dua lagi sehingga nampak semuanya agak masak. Sekarang masukkan kuah yang diasingkan tadi ke dalam kuali dan tunggu sehingga ia mendidih.
Bila mendidh barulah masukkan mee yang telah diasingkan ke dalam kuali dan kacau dgn. api yg. tinggi selama 5-7 minit.
3. Tambah daun sawi dan kubis dan teruskan mengacau kuali selama 2-3 minit dan teruskan penggunaan api yg paling tinggi (ingat masakan cina selalu menggunakan api yg tinggi untuk menghasilkan rasa yang agak unik di dalam masakan ).
4. SIAP!. Kalau nak lagi sedap, makan dengan sambal belacan.




MEE HOKKIEN
Sumber :
trymasak

Ingredients
1) Mee kuning (500g)
2) Udang (100g)
3) Sotong (100g)
4) Kobis (100g)
5) Sawi (100g)
6) Bawang besar (1 biji)
7) Bawang putih (2 ulas)
8) Air rebusan ayam (2 cawan)
9) Tepung jagung (1 sudu besar)
10) Kicap pekat (2 sudu besar)
11) Minyak bijan (1 sudu kecil)
12) Serbuk lada putih (secukup rasa)
13) Minyak untuk menumis

Directions
1. Tumis bawang putih dan bawang besar yang dicincang hingga wangi.
2. Goreng sotong dan udang hingga empuk.
3. Masukkan air rebusan ayam, kicap pekat, minyak bijan dan serbuk lada putih. Biar mereneh seketika.
4. Masukkan kobis, sawi, dan mee kuning. Gaul rata hingga sayur layu dan mee sebati.
5. Masukkan tepung jagung yang telah dicampur dengan sedikit air. (Jangan masak terlalu lama supaya kuahnya tidak terlalu kering dan pekat.)
6. Hidang bersama kicap dan cili potong.

1 comment:

blogresipi said...

Udang tuh cantik je posing tepi mee... hehehe


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).