- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Friday, August 28, 2009

Ondeh-ondeh Labu

Ari ni hubby pesan tak payah masak. Dia nk beli lauk yg dh siap jer kt banting. So aku buat kuih je la. Teringin nk mkn yg manis2, terdetik di hati nk buat buah kacik-ca. Hehehe...msti korang pelik, apa la jenis kuih ni yer. Ni org kg aku yg panggil, bhs standardnya onde2 @ buah melaka. Onde2 yg biasa tu dh slalu sgt buat, onde2 keledek pn dh try ari tu. Ari ni nk try onde2 labu plak. Bukan labu air tu tau tp labu kuning tu...my mom panggil labu peringgi...resepi pilihan ari ni dicedok dr resepi.mesra.net sbb seme bhn2 yg dinyatakan dh ada kt umah. Nk cuba resepi sayang suhana & syahmi pn boleh gak tp satu2 la kan...


Onde-onde Labu
Sumber: Majalah Jelita Januari 1997
Gambar :
zumurphy

Bahan-Bahan:
1 biji labu sederhana besar
200 g tepung pulut
1 ketul gula melaka, dipotong dadu
1 periuk kecil air
½ biji kelapa parut
Sedikit garam

Cara:
Labu dipotong dadu dan direbus hingga empuk. Lenyek labu sebelum digaul tepung pulut hingga sebati. Buat bebola kecil dan isi tengahnya dengan dadu gula melaka. Masak air di dalam periuk hingga mendidih. Masukkan bebola labu di dalam air mendidih. Angkat apabila ia terapung. Golek bebola labu di atas kelapa parut yang digaul sedikit garam.




Onde-onde Labu
Posted by
Sayang Suhana

Ingredients
abt 350g pumpkin, boiled, drained and mashed
200g glutinous rice flour
50g tapioca flour
1 tbsp ghee
1 block of gula melaka/palm sugar - slivered
The Coconut
abt 2 cups of grated coconut (without skin)

Method
1. Steam the coconut with a pandan leaf for a few minutes. Add abt a tsp of salt and mix evenly.
2. Mix pumpkin flesh, both flour and ghee and work into a nice smooth dough. Add water if it's too dry or add more flour if it's too wet. Make a small ball, thumb a hole in the centre, insert some slivered palm sugar, pinch dough back together and roll back into a ball.
3. In a pot of boiling water with a knotted pandan leaf, slide the balls and boil them. They will float once they're cooked.
4. Drain out excess water and immediately dump into the steamed coconut. Roll until it's fully coated. Serve.




Onde-Onde Laboo
oleh:
syahmi

Bahan-bahan ( 20-30 biji )
1/4 biji labu
1 sudu besar tepung gandum
Tepung pulut secukupnya
Gula merah
Kelapa parut + garam

Cara-cara
1.Rebus labu hingga empok. Toskan airnya dan lenyek hingga hancur. Sejukkan.
2.Uli labu dengan campuran kedua-dua tepung hingga menjadi doh bulat.
3.Ambil sedikit doh , isikan dengan gula merah dan gentel bulat2. Ulang hingga doh habis.
4.Rebus bebola2 dalam air mendidih. Bebola akan timbul bila ia sudah cukup masak.
5.Angkat bebola yang timbul dan terus golekkan dalam kelapa parut.
6.Atur dalam piring dan hidangkan.

2 comments:

armouris said...

info tentang khasiat labu kat sini - Labu Kaya Khasiat

ana said...

thanx for the info...


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).