- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Saturday, August 22, 2009

Selamat Berpuasa : Puding Roti Pandan Kukus


Get the Selamat Berpuasa code at Myspace Graphics

Selama menyambut 1 ramadhan. Semoga puasa kita thn ini akan lbih diberikan ganjaran & diberkati oleh Allah. Jaga perkataan, jaga penglihatan, jaga pendengaran.
Biasa klau beli roti tak pernh tak abis. Mungkin sbb hubby tak mkn sama kot. Slalu klau dia cicah air teh 'o' panas, skali mkn maunya 5 keping sekaligus. Mlm td masa nk sahur, aku saje check expired date roti tu, lor ari ni last day. Cmner nk abiskan sdgkn ari ni dh start puasa...fikir punya fikir, telur pn penuh dlm peti ais (ari tu hubby beli 1 papan telur kt giant), dpt idea nk buat puding roti. Lama doh tak mkn. Mkn utk bukak pose best gak ni. Saje je la jln2 jenguk blog org lain, mcm2 resepi puding/agar2 roti aku jupe. Tp dlm byk2 tu, aku jupe la satu resepi yg first time aku jupe kt blog CT; Puding roti pandan kukus. Apa yg mbuatkn aku tertarik adalah krn warna puding tu; hijau. Aku kan mmg 'alah' pd kuih2 warna hijau ni (dh bape kali aku war2kan 'alahan' aku ni agaknya yer). Bhn2 pn simple, daun pandan no hal sbb aku dh tanam pokok pandan sndiri kt umah (kesian pandan aku, baru nk besar, ari2 aku amik daunya, cmner la nk mbesar). Hubby aku ni susu2 ni dia kureng ckit (sama la dgn aku), nsib baik CT guna santan dlm resepinya. Hasilnya sungguh mbanggakan. Mmg sedap. Lain kali bleh buat lg, guna kuantiti roti spt yg disarankan (since ari ni aku guna roti yg dh nk expired, so yg ada dlm 10 keping jer). Thanx CT for the brilliant recipe.



Puding Roti Pandan Kukus
Resepi Original
CT (from my MIL)


Bahan-bahan:
12-14 keping roti putih/gardenia (tak perlu buang kulit tepi)
15 helai daun pandan
1 biji kelapa parut
5 cawan air
2 biji telur (dipukul ringan)
1 cawan gula pasir (kemanisan ikut suka)
1/2 sudu teh esen vanila
20 gm kismis (untuk tabur-optional)
* sedikit pewarna hijau
* sedikit garam

Cara-cara:
1. Bersihkan daun pandan, kerat kecil2, blend dengan kelapa parut dan air. Tapis utk mendapatkan santan yg kini telah berperisa pandan.
2. Dalam mangkuk besar, masukkan telur, gula pasir, dan santan tersebut. Kacau sekejap untuk melarutkan gula tersebut.
3. Masukkan esen vanila dan pewarna hijau, kacau lagi hingga rata.
4. Celupkan roti dalam campuran santan tersebut hingga serap sepenuhnya dan susun dalam loyang. Buat sampai habis. Akhir sekali taburkan kismis sebagai hiasan.
5. Kukus roti tadi selama 15-20 minit. Sejukkan baru di potong.





Get the Selamat Berpuasa code at Myspace Graphics



No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).