- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Tuesday, July 14, 2009

Timun Betik


Gambar : Kayteeze

Ni nk citer pasal blik kg bln lps masa ziarah my hubby's auntie. Kg asal my hubby kt Pulau Redang tp since kerajaan memulakn penempatan semula penduduk pulau tu (dulu diaorg tinggal tepi pantai - umah atas air - tp then kerajaan pindahkn diaorg ke tgh2 kwsn pulau & at the other of the island bcoz' kwsn penempatan asal diaorg kerajaan bina chalet & hotel), my hubby's family & ramai lg yg memilih utk berpindah ke tanah besar, so kerajaan bg tanah pd diaorg kt daerah setiu.
Yg paling aku suka bila blik kg huby aku ialah dpt mkn sotong celup tepung yg best kt pantai rhu 10. Tpt tu dekat jer dgn umah hubby aku. Satu lg, kwsn tu byk ditanam buah tembikai. Kebetulan masa balik tu musim buah tembikai. Dlm byk2 buah yg dijual kt gerai tepi jln tu, aku tertarik dgn satu buah seperti picture di atas. Hubby ckp org panggil timun betik & famous kt kelantan & trganu. Ye ke? La, aku anak jati trganu tp tak pernah dgr nama tu & tak prnh mkn pn tp rasa2 prnh tengok sblom ni tp ingatkn buah honey dew. Klau tak silap kat kedah org panggil timun huma. Org Indon panggil timun suri. Dlm english apple cucumber.
Hubby aku ni pantang bila aku dh belek2 sesuatu tu. Hatta aku tak ckp aku nak, msti dia beli wp aku ckp tak payah. Dia pn beli la 3 biji. Besar la jugak. Nk mkn cmner plak? Hai, jakun btul aku ni. Yg jd mangsa BIL aku. Dia la yg duk bsusah payah belah & potong buah tu. Bila mkn, takde la best sgt pn. Rasa dia lbih kurang honey dew jer. Ptg tu masa kitaorg duk bkumpul depan umah menikmati angin ptg (best tau lepak depan umah my PIL sbb angin dia kuat, maklum la tak jauh dr pantai), tup2 my MIL bawah 1 mangkuk besar ke arah kami. Ingatkn pengat labu (sah2 aku mmg tak tau), rupanya pengat timun betik tadi. Patut la td dgr bising2 kt dapur mesin kelapa. ternyata buah ni lg sedap dibuat serawa berbanding dimkn begitu saja. Bila ku korek resepinya, caranya sama dgn resepi hazila kt bawah. My SIL pula ckp buah jus pn sedap tp on that day diaorg takde la buat pn but i managed to find the recipe in Kak Jie's blog.


Serawa Timun Betik
Sumber :
hazila

Bahan-bahan
Buah Timun Betik
Santan
Air gula melaka
Ais

Cara-cara
Potong buah kecil kecil, masukkan santan dan air gula melaka. Enak dimakan bila dicampur ais.




Serawa Timun Huma
Sumber :
Pakndak
Gambar :
monas2petronas

Bahan-bahannya:
buah timun huma - dikikis isi yang lembut dan gebu
air gula merah/ air gula kabong/ air gula melaka
santan pekat/ susu cair
sedikit garam.

Cara membuatnya:
1. Masukkan isi buah timun betik kedalam mangkuk.
2. Tuangkan santan, air gula dan sedikit garam.
3. Sedia untuk dinikmati.

# Isi buah timun betik boleh disimpan dalam peti sejuk terlebih dahulu untuk rasa yang sedap.




JUS TIMUN BETIK DAN MANGGA/BACANG
SUMBER :
KAK JIE

BAHAN
3 HIRISAN TIMUN BETIK
2 HIRISAN BUAH BACANG/QUININ/MANGGA
GULA SECUKUPNYA
SUSU
AIS

CARA
BLEND KESEMUANYA KECUALI AIS. MASUKKAN KE DALAM GELAS DAN MASUKKAN AIS. SEDIA UNTUK DIMINUM. KALAU NAK JADIKAN AIS BLENDED, BLENDKAN KESEMUANYA SEKALI.

3 comments:

hazila said...

Salam Kenal. Ternampak your link kat my feed jit.

Nur haura afeeya said...

Radang Paru-paru Copd.

Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..��

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay����
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


��Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..����


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

��kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Handyman Rancho Santa Margarita said...

This is a great posst


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).