- Welcome To My Kitchen -


There is no spectacle on earth more appealing than that of a beautiful woman in the act of cooking dinner for someone she loves.

Thomas Wolfe (1900–1938), U.S. author. The Web and the Rock, ch. 28 (1939).




Daisypath Anniversary Years Ticker

Weight Loss B4 The BIG Day

Monday, July 13, 2009

Vadai/Vadey

Aku duk confuse apa beza vadai yg leper & yg bulat ada lubang di tengah. Ingatkn aku yg salah panggil sbb bila ku selak2 info kt internet, yg bulat leper ke, yg bulat berlubang ke, seme panggil vadai. Confuse....ku cuba cari info lg & akhirnya dpt. Correct me if i'm wrong...biasa org buat vadai bulat leper tnpa lubang di tengah pakai kacang dhal yg diblend kasar (ketara dhalnya), lbih dikenali sebagai masala vadai @ masalodeh. Sementara vadai yg blubang tu guna kacang dhal yg diblend halus.
Msti korang confuse nape aku kesah sgt blubang ke, tak blubang ke. Sbbnya aku suka sgt vadai yg blubang tu. Aku ni jarang mkn kuih2 india ni. Beli pn rasanya tak pernah tp ex-colleague aku la punya keje. Tiap kali gi pasar mlm tepi opis ni, dia msti singgah gerai auntie berbangsa india tu. Mcm2 kuih dia beli tmasuk la vadai ni. Mula2 aku ragu2 gak nk mkn. Bukan sbb kuih tu dibuat oleh bangsa lain tp sbb kuih tu made of dhal & aku ada sejarah pahit pasal dhal. Aku prnh cirit birit aka keracunan makanan gara2 mkn kuih made of dhal (lupa la nama kuih tu tp cousin aku yg buat). Lps didesak oleh member ku itu (org dh offer, mcm tak smpai hati lak nk tolak) aku cuba la rasa satu. Sedap weh rupanya.


VADAI
Sumber : alaf21

Bahan-bahan
300 g dal, dibasuh, rendam 4 jam & tuskan
260 ml air
1 camt jintan putih

Minyak

2 labu bawang besar, dicincang halus
2 ulas bawang putih, ditumbuk
3 biji cili hijau, dihiris halus
1 camb hirisan daun ketumbar
1 camb hirisan daun kari
3 ½ camb tepung beras
Garam, serbuk lada hitam

Cara-cara
Kisar dal, jintan dan air hingga halus. Campur dengan semua bahan lain.Bentukkan bulat dan leperkan sedikit (tengahnya berlubang).Goreng dalam minyak panas hingga keemasan.Tuskan minyaknya.

No comments:


One cannot think well, love well, sleep well, if one has not dined well.
Virginia Woolf (1882–1941), British novelist. A Room of One’s Own, ch. 1 (1929).